Lever sin dröm. Oliver Lohk är en av tre gossar som gör titelrollen på Malmöoperan. Foto: Malin Arnesson
Lever sin dröm. Oliver Lohk är en av tre gossar som gör titelrollen på Malmöoperan. Foto: Malin Arnesson
I träning. Foto: Malin Arnesson

I träning.

 Foto: Malin Arnesson
Elton John. Foto: Manuel Romano
Elton John. Foto: Manuel Romano

Billy Elliot gör debut på Malmöoperan

Publicerad

Hanna Höglund ser Elton Johns musikal "Billy Elliot" glittra på Malmöoperan.

Spräng din egen gräns och gläns! Det är mottot när musikalen "Billy Elliot" nu får sin svenska premiär i Malmö.

I Stephen Daldrys film med samma namn från 2000 dansar sig gruvarbetarsonen Billy från sin strejkdrabbade nordengelska hemstad till balettskola i London till tonerna av T-Rex och The Jam. Sent ska man glömma hur han steppar i ärvda kängor nerför gatorna till "A town called Malice". Det är svårt att inte gilla den filmen, om man så bara är en liten gnutta anglofil av den punkigare sorten.

Stuffig discoshow

Musikalen låter annorlunda, komponerad av Elton John med originaltexter av Lee Hall. Det är stuffiga discoshownummer, arbetarkörer, elgitarrekvilibrism och obligatoriska ballader i vild blandning under Joakim Hallins ledning. Och det blir automatiskt ett glammigt West End-party till Roine Söderlundhs koreografi trots att regissören Ronny Danielsson, scenografen Julia Przedmojska och kostymdesignern Annsofi Nyberg skitar till det så mycket de kan.

Samtidigt pågår här en högst handgriplig klasskamp på scen när de fackliga gruvarbetarna slåss mot polisen och Billy, som på premiären spelas med självklar närvaro av skönsjungande- och dansande Grim Lohman, hamnar mitt i skottlinjen medan musiken sömlöst glider över i "Svansjön".

Killar i klänning

Ändå tappar det sceniska verket bort filmens råhet och kan nog inget annat. Musikal är här trots allt musikal.

Men på samma gång vinner man på att låta Billys kompis Michael, den trulige lille killen med faiblesse för smink och klänning, få blomma ut på sätt som bara antyds i filmen.

Hur befriande är det inte att se ett gäng glittrande drag queens äntra scenen medan en lycklig Michael (David Fridholm) stolt pekar och utbrister, "Det där är jag!" och "Det där är mina kreationer!". Det är ett högst ovanligt pojkporträtt, utan att vara snyftigt på det sätt som detta verk annars tenderar att bli.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Hanna Höglund
Hanna Höglund

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida