ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Furstlig retusch

ANNONS:

Under 2011 fick vi lära oss att hovet inte är förtjust i manipulerade bilder. Historien med den så kallade kungabilden, med Carl Gustaf på strippklubb, gjorde året surt för kungen och hans vänner. Det dröjde ända till december då signaturen Stig-Britt på Flashback kunde sätta en definitiv punkt för alla spekulationer genom att visa hur kungen fått sitt huvud inklippt i bilden.

Men när man tittar på hovets egna bilder så verkar just detta förfarande komma väldigt naturligt även för kungligheterna.

Att deras till synes dokumentära nyårshälsning i bild till svenska folket är manipulerad på ett antal sätt står åtminstone utom all tvivel. Till att börja med saknas skuggan från kungens huvud. Något har tagits bort ur bilden - och kungens skugga följde med av bara farten. Jämför med skuggan som faller från Silvias huvud. Japp, hovet måste ha fifflat. För alternativet, att vår konung skulle vara en skugglös vampyr som suger blod ur sina medborgare - mer än bildligt talat - måste väl ändå betraktas som långsökt.

Problemet med manipulerade bilder är förstås att trovärdigheten för hela bilden försvinner. När någon har börjat trixa, vad kan man då lita på?

Muren längst till höger är i vilket fall skapad i datorn, delvis kopierad från ett parti till vänster om prinsens ben. Det intressantaste murpartiet finns dock mellan kungens ben, där finns stenkonstruktionens ljusaste parti trots att området borde ligga mer i skugga... konstigt, kan hela kungen vara inklippt? Och varför är kungens högra fot så ohälsosamt liten och var kommer lurvet ifrån, till höger, bakom kungen nacke?

Solklart är i alla fall att kunga­familjen har velat skryta i överkant med sitt trädgårdsarbete. Det är tydligt till höger i bilden. Där är gräsmattan förlängd och blomstren planterade med hjälp av musklick.

Hovet manipulerar alltså bort opassande verklighet för att putsa på sin image. I gåtorna som lämnas kvar är det lätt att fantasin skenar. Vad var det egentligen som var så viktigt att radera ur familjeporträttet? Och vad är det för nedgrävd hemlighet som gömmer sig under de digitalt stela rabatterna i den kungliga trädgården?

 

ANDERS BIRGERSSON

är art director på Fotografisk tidsskrift.

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
Anmäl till Pressombudsmannen
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
MITT EXPRESSEN - FÖR INLOGGADE
Mest lästa om kultur
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: