Li Molnar Kronlid och Karin Bergstrand, två i den lysande ensemblen. Foto: Henrik DahlLi Molnar Kronlid och Karin Bergstrand, två i den lysande ensemblen. Foto: Henrik Dahl
Li Molnar Kronlid och Karin Bergstrand, två i den lysande ensemblen. Foto: Henrik Dahl
Maria Edström, ny teaterkritiker på Expressens kultursida. Foto: Olle SporrongMaria Edström, ny teaterkritiker på Expressens kultursida. Foto: Olle Sporrong
Maria Edström, ny teaterkritiker på Expressens kultursida. Foto: Olle Sporrong

Förlåt clowner - här är ni alla fantastiska

Publicerad

En ogarderad prinsessa tar scenen i besittning genom den evigt aktuelle Witold Gombrovicz.

Maria Edström ser en fantastisk clownlektion i fascism på Teater Tribunalen i Stockholm.

Sist bland porträtten på de medverkande skådespelarna i programbladet finns ett fotografi av pjäsens polske dramatiker Witold Gombrowicz. Året är 1939, han är 35 år, en prydlig ung man med rakknivsvass sidbena.Fotografiet sitter i passet som snart ska ta honom i landsflykt till Buenos Aires – detta år då Polen invaderas av Nazi-Tyskland. I Latinamerika ska han leva i obemärkt armod tills han återupptäcks på 1960-talet. Hans uttryck på fotografiet präglas av ett slags behärskad bestörtning med munnen lätt krökt av vämjelse.

Några år tidigare skrev han pjäsen ”Iwona” eller ”Yvonne” som den envist kallas i väst. Historien liknar en mycket, mycket otäck Bullens brevfilm där en formlöst menlös och envist tigande ung kvinna av en slump blir lekboll och katalysator för ett malligt litet kungahovs alla infall och utfall. Till den som tror att Gombrowicz bara är en gammal europeisk gubbe att ignorera, invänder jag, tvärtom han är just så evigt ung som på passbilden.

TEATER

IWONA - BURGUNDERPRINSESSA

Av Witold Gombrowicz

Regi Henrik Dahl

Översättning Anders Bodegård

Dotterbolagen i samarbete med StDH

Teater Tribunalen, Stockholm

Speltid 2,40 t.

Mattias Andersson på Backa

Hans pjäser lockar den unga teatern, satte TUR-teatern i Kärrtorp på teaterkartan långt före ”SCUM-manifestet” och Iwona/Yvonne gjorde Mattias Andersson på Backa teater i Göteborg till en samtida ”vackra folket mobbar”- variant med klassperspektiv.

Nu på Tribunalen är det gruppen Dotterbolaget i ett samarbete med Stockholms dramatiska högskola och Polska institutet som gästspelar med sin clownvariant i regi av Henrik Dahl och i Anders Bodegårds nyöversättning. Undertecknad som kanske inte direkt varit clownernas bästa vän, måste dock inför denna imponerande föreställning helt lägga ner vapnen. Förlåt alla clowner – här är ni alla fantastiska!

Den visuella inramningen i studenterna Anton Thorssons scenografi och Matilda Hyttstens kostymer är också helt ljuvlig: guld, färger, ridåer, lösbröst, rosetter, fiskpinnar! Och så clownansiktena på hovet och tjänare medan Karin Bergstrands prins Filip, Claes Åströms kung Ignacy och drottning Malgorzata spelad av Camilla Persson alla bär ett slags commedia dellárte-liknande masker som markerar deras högre rang. Trions utspel, publikkontakt och samtidigt djupa allvar och trohet mot pjäsen inspirerar och driver hela ensemblen.

Gombrowicz bärande idé

Och det här formgreppet gestaltar också Gombrowicz bärande idé om Formen med stort F – dessa konventioner, påbud, outtalade meningar, mentaliteter och maktförhållanden som ständigt skapar och skapar om oss. Här har förställningen underrubriken: ”En fascistisk komedi” och det finns en inte alltid helt lyckad frestelse att politisera Gombrowicz, men här har rubriken bäring i avklädandet av fascismens etos.

För där mitt på scenen står hon, Iwona, klädd i laxrosa, med sitt öppna nakna ansikte, närmast stum och orörlig som skyddar hon sin egenart djupt inne i sin kropp. Li Molnar Kronlid fångar exakt alla nyanser i sitt ogarderade spel och vi både förförs och förfäras av den lust hon väcker att vilja skämta, mobba, plåga, förinta…

Man vill binda henne som hund eller sticka henne med nål som prins Filip utropar redan i det första mötet. Iwona väcker all denna skräck och avsky inför det formlöst framvällande ofärdiga inom alla de andra och detta abnorma måste bort för annars ”spelar hon på vår normalitet som en på en liten vasspipa”.

”Iwona – Burgunderprinsessa” (som hon cyniskt utropas till innan hon slutgiltigt förintas) har här på Tribunalen blivit till en ung, fräck och skrämmande uppsättning helt rätt i vår tid. Eller som ett uttryck för de ungas, likt Gombrowicz, vämjelse i vår tid.

 

Maria Edström är ny teaterkritiker på Expressens kultursida

Maria Edström
Maria Edström
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag