För Sthlm i tiden

Publicerad
Uppdaterad
Jan Gradvall sörjer lokaljournalistiken i Stockholm.
Den tydliga trenden för dagstidningar samman­fattas i en amerikansk analys: "Go local. Go extremely local". Nyckeln för att få folk att fortsätta pre­numerera på en lokal morgon­tidning är lokalnyheter. Ju mer utpräglat lokalt material, desto fler prenumeranter. "Go extremely local"-analysen har präglat omgörningar av till exempel Washington Post och Los Angeles Times.
Utrikesnyheter och riksnyheter kan läsarna i dag få genom andra kanaler, inte minst genom sina mobiler och datorer. Nyheter om vad som händer i de egna städerna blir däremot unika för morgontidningen.
Detta gäller även för New York Times - fortfarande känd som världens bästa dagstidning. Parallellt med sin prisbelönta journalistik lägger New York Times varje dag precis lika stor vikt åt unikt och utpräglad lokalt material som skildringar av butiker som fyller 100 år, analyser av nattklubbslivet och personporträtt på korvgubbar.
Detta gäller däremot inte för Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Båda har sin bas i Stockholm, men ingen av dem känns som något utpräglad Stockholmstidning.
Stockholms motsvarighet till hur New York Times bevakar New York har i stället varit City. En tidning som från att startat som en meningslös kopia på Metro - kanonmat i gratistidningkriget - de senaste två åren har utvecklats till den vaknaste bevakaren av livet på gatunivå i Stockholm. Med smarta, roliga, initierade rapporter om krogar, stadsliv, t-bana, politik och arkitektur som fått DN och SvD att kännas som rikstidningar. Och detta i en stad som växer så det knakar, med ständigt nyanlända invånare. Stockholm blir större, Sverige blir mindre.
Att det därför är just denna tidning - den bästa Stockholmstidningen - som Bonniers nu aviserat att de lägger ned, är inte bara ett sorgligt beslut för oss som lever i Stockholm. Det är dessutom ett beslut som strategiskt går på tvärs mot den internationella trenden om att lokalmaterial är morgontidningarnas framtid.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag