Pär Nordfors och Johan Norberg ser inte bara uppåt utan framför allt bakåt.
Pär Nordfors och Johan Norberg ser inte bara uppåt utan framför allt bakåt.
Då kan en monokel vara bra att ha. Foto: Olle Sporrong
Då kan en monokel vara bra att ha. Foto: Olle Sporrong

"Folk förr måste ha luktat extremt illa"

Publicerad

Idéhistorikern Johan Norberg och kompanjonen Pär Nordfors grottar ner sig i forntidens snusk och smuts i podden "Historiens berså".

"Historisk berså" 1: Lukt och tandstatus från förr

I det första avsnittet av den nya podcasten "Historiens berså", grottar Expressen Kultur-skribenten Johan Norberg och kompanjonen Pär Nordfors ner sig i forntidens snuskighet. Historiska reseskildringar vittnar om att man kunde ana städer på långt håll – främst på grund av den kraftiga stanken. Romarrikets utbredda badkultur försvann i takt med kristendomens intåg.

– De flesta badade så sällan att varje gång det skedde blev det en stor händelse. Vi har dagboksanteckningar där folk skrev "i morgon ska jag tvätta mig - på riktigt", säger Johan Norberg.

Usel tandhälsa

Renlighetskulturen har tidvis skiljt sig åt mellan länderna. Fransmännen hade länge uppfattningen att det bästa sättet för att hålla sig ren, var genom att bära kroppsnära linnekläder. 

– Spanjorerna trodde att man blev muslim, eller till och med jude, av att bada. När de intog Cordoba gjorde de en fruktansvärd upptäckt, det fanns över 900 badanläggningar där. Morerna och judarna tvättade sig hela tiden, säger Johan Norberg.

De närmar sig också frågan om hur den usla tandhälsan förr i tiden påverkat kungar och fältherrar som Gustav Vasa och Kung David. Var det månne tandvärk som fick Ludvig XIV att avskaffa religionsfriheten i Frankrike?

– Vi kan som tur är inte känna doften av vår egen andedräkt, och det beror på adaption. Det är som Kjell Höglund sjunger, "man vänjer sig, man måste vänja sig", säger Pär.

 

Följ "Historiens berså" och Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida