Akrobatiskt värre på Folkoperan. Foto: Foto Markus Gårder / KLIPPGATAN 18 116 35 STOCKHOLM MARKUS@MARKUSGARDER
Akrobatiskt värre på Folkoperan. Foto: Foto Markus Gårder / KLIPPGATAN 18 116 35 STOCKHOLM MARKUS@MARKUSGARDER

Fint flum när Gandhi gästar Folkoperan

Publicerad

Operan "Satyagraha" tolkas genom nycirkusens akrobatik på Folkoperan.

Hanna Höglund ser en vacker och inbjudande meditation över Mahatma Gandhi.

En opera om Mahatma Gandhi där Gandhi knappt är med? Det ska till en minimalistisk tonsättare för att det ska ske.

1979 när "Satyagraha" skrevs som en meditation över Gandhis filosofiska och människorättsliga uppvaknande i det segregerade Sydafrika, ville kompositören Philip Glass i dåvarande amerikansk konstnärlig anda förflytta fokus från både Kompositören med stort K och "hjälten" i huvudrollen till den kollektiva upplevelsen. Ja, transen.

Flummigt? Nej, inte om det hamnar i rätt händer. Och när Folkoperan nu sätter upp verket för första gången i Sverige gör man det i samarbete med Cirkus Cirkör och regissören Tilde Björfors. In alltså med akrobater, nycirkuskonstnärer, slaka linor och gigantiska garnnystan på scenen där Gandhi och hans följares sökande efter balans i alltet blir till bokstavliga balansakter i luften.

Operan möter nycirkusen

Björfors stickningsföreställning "Knitting Peace" får här sin naturliga fortsättning när fokus läggs på Gandhis förkärlek för handens arbete, att bruka jorden och tillverka sitt eget tyg i gemenskap och icke-våld. Att verket däremot inte tar upp sådant som Ghandis problematiska inställning till den ursprungliga svarta sydafrikanska befolkningen är en synd. Det hade kunnat ge relief åt den väl gulliga bilden av helgonet Mahatma.

Men att det skulle ta 20 år för operan att möta nycirkusen är egentligen konstigt. Har någon en huvudroll i denna föreställning är det den imponerande sceniska dynamon Alexander Weibel Weibel, Gandhis cirkus-alterego som går på lina, spelar fiol och ofta samtidigt. Fast kanske att jag njuter lika mycket av sångar-Gandhis, tenoren Leif Aruhn-Soléns, kristallklara höjdtoner i all enkelhet.

Landa i lugnet

För det blir ett problem när en föreställning som åberopar flöde och världslig frånkoppling domineras av akrobatiska cirkusnummer som väntar sig - och får - applåder mitt under pågående scen. Det stör. När det spektakulära tonas ner till förmån för det eftertänksamma blir det bättre: man jonglerar käglor i all anspråkslöshet. Ett spegelvänt jordklot projiceras på Gandhis spinnrock, eller om det är livets hjul, och alla är med och snurrar. Här kan man landa i lugn.

Och det vill man med Glass extremt enkla, vackra sångmelodier som upprepas tills de sätter sig på hjärnan med en schlagers envishet. Detta med Glass trademark-sound i botten, det nästan syntigt hårda träblåset med malande orgel i basen som i Anders Högstedts arrangemang och med folkoperans orkester under ledning av Matthew Wood fått en behaglig, mer naturnära klang.

Nu kan man urskilja en enskild fagott, en klarinett, en piccola i den ständigt pågående, pulserande orkesterväven och det klär denna gröna vågen-Gandhi i sin hemväxtfärgade hippieskrud.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook – så missar du inga nyheter!

Hanna Höglund
Hanna Höglund
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag