Jonas Holmberg.Jonas Holmberg.
Jonas Holmberg.
SF Studios på klubben.SF Studios på klubben.
SF Studios på klubben.
Kulturminister Alice Bah Kuhnke är kritisk. Foto: Patrik C Ã Sterberg / STELLA PICTURESKulturminister Alice Bah Kuhnke är kritisk. Foto: Patrik C Ã Sterberg / STELLA PICTURES
Kulturminister Alice Bah Kuhnke är kritisk. Foto: Patrik C Ã Sterberg / STELLA PICTURES

"Filmbranschen lider av en grabbig kultur"

Publicerad

Avslöjandet om SF Studios excesser och slagsmål i Cannes har fått stor uppmärksamhet.

Jonas Holmberg är kritisk mot den svenska filmbranschens grabbighet och ojämlika resursfördelning.

Det finns ingen plats där den internationella filmbranschens kontraster uppenbaras så tydligt som på den soldränkta croisetten i Cannes.

Å ena sidan är filmfestivalen en manifestation av filmkonstens kraft. Ingen annan institution förmår göra en superstjärna av en säregen filippinsk filmare som gör socialrealism i Manillas slum. I Guldpalmens strålglans blir även det smala, skeva och cineastiska en angelägenhet för precis alla, under en vecka i maj. Det är därför jag älskar Cannes.

Å andra sidan är Cannes en stenhård marknadsplats, en dollardränkt jippoarena och en uppvisning i underhållningsindustrins omåttliga vulgaritet. Någon tar helikoptertaxi från sextiometersyachten till miljondollardealen på lyxhotellet och vidare till välgörenhetsfesten på det kokainstinna slottet i bergen. För alla oss i filmbranschen som försöker trolla med tajta budgetar för filmens skull blir Cannes en årlig påminnelse om att det finns så sjukt mycket pengar i den här världen. Bara någon annanstans.

Därför är det naturligt att även den svenska filmbranschens inneboende Dr Jekyll och Mr Hyde uppenbarades just i Cannes. För det var två starkt kontrasterande saker som alla tillresta nordbor talade om där i år.

 

LÄS MER: Skarp kritik mot SF för lyxjakt och sexklubb

Svensk jämställdhet

Det ena var svensk jämställdhet. Den feministiska organisationen Wift släppte rapporten "No sexism please – we're Swedish", kulturdepartementet och filminstitutet ordnade ett ministerpackat seminarium om jämställdhet som beskrivits som ett ”väckelsemöte”, och för första gången blev det tydligt att hela den internationella filmbranschen numera förhåller sig till det svenska exemplet. Om en Hollywoodskådespelerska fick tre frågor i en branschtidning var en av dem ofta: ”Vad tycker du om Svenska filminstitutets 50/50-mål?” Till och med i Mads ”om det här handlar om en svensk feministisk grej är jag inte intresserad” Mikkelsens Danmark har de nu börjat snegla över bron.

Den andra stora Cannes-snackisen var så klart det som i SVT:s Kulturnyheternas avslöjande i går beskrevs som ”en svinig grabbkultur” på Sveriges största produktionsbolag Svensk Filmindustri. I Cannes nylanserade de sig som det internationella bolaget SF Studios. ”Vi vill producera film på internationell nivå, men med högre ton”, kommenterade vd:n Jonas Fors nysatsningen. Och nog har tonen skruvats upp, men just svarta rubriker om sexklubbar, lyxyachter och krogslagsmål var nog inte riktigt vad Fors hade tänkt sig. Att kritiken kommer från just bolagets kassako Hannes Holm, som regisserat rekordrullen "En man som heter Ove", måste svida extra hårt.

 

LÄS MER: Alice Bah Kuhnke: "Det är osmakliga uppgifter"

Grabbigheten ett kulturproblem

Att SF Studios tar en stor del av produktionsbudgetarna själva måste förvisso ses mot bakgrund av att vi i decennier diskuterat de svaga svenska produktionsbolagen utan eget kapital som ett av de största strukturproblemen i svensk filmbransch. Men om pengarna går till vidlyftig representation på Rivieraklubbar som ”få vill bli förknippade med” är det däremot både ett uppenbart imageproblem för branschen och ett varsel om att det svenska jämställdhetsarbetet nog inte uteslutande bör bedrivas internationellt.

Den nu rikskända lyxbåten som SF Studios brukar festa på i Cannes heter "Naughty by Nature". Men den svenska filmbranschens grabbighet är snarare ett kulturproblem, som borde kunna vara föremål för ett förändringsarbete. Jag föreslår därför ett namnbyte på båten till det mer socialkonstruktivistiskt klingande "Naughty by Culture". Låt en (ganska billig) champagneflaska slå mot fören för att förkunna den nya riktningen.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook. Där kan du kommentera våra texter.

Jonas Holmberg
Jonas Holmberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag