Topplistan "Film för finsmakare" är ett samarbete mellan Göteborg Film Festival och Expressens kultursida.
Topplistan "Film för finsmakare" är ett samarbete mellan Göteborg Film Festival och Expressens kultursida.

Film för finsmakare – bästa filmerna just nu

Publicerad

Jonas Holmberg plockar ut guldkornen på bio och streamingtjänster.

1. The Square (Ruben Östlund)

Självironiskt mästerverk om den vita mannens skuld, pricksäker attack på den förhatliga pk-diktaturen eller ett ryggradslöst och högerpopulistiskt hånflin? Diskussionen om Ruben Östlunds talktriggande guldpalmsvinnare är i full gång, men det är inte bara för att kunna positionera sig i kulturdebatten som filmen är ett måste. ”The Square” är en imponerande uppvisning i bildberättande och sceniska koncept.

Se filmen på bio.

 

2. Raw (Julia Ducournau) 

När ”Raw” visades på Göteborg Film Festival svimmade och spydde publiken. Många trodde att det hela var en fejkad, spekulativ marknadsföringsspya, men det hände faktiskt. Och Julia Ducournaus coming of age-film om en college-vegetarian som blir kannibal är årets blodigaste, råaste och mest fascinerande syskondrama. Skildringen av 16-åriga veterinärstudenten Juliette är är en unik blandning av ultraestetisk kannibalfilm och ett high school-drama om syskon, vänner, alkohol och sex – om än med en ständigt närvarande längtan efter att få tugga i sig närmsta klasskompis.

Se filmen på Itunes.

 

3. Lady M (William Oldroyd)

Även om Shakespeare döpte sitt klassiska drama till ”Macbeth” är det hustrun som är den mest intressanta rollfiguren, och det var hennes historia som inspirerade Nikolaj Leskov till dramat ”Lady Macbeth från Mzensk”. ”Lady M” är den långfilmsdebuterande teaterregissören William Oldroyds nytolkning av dramat, och det är ett intensivt och otroligt vackert drama om kärlek, svek och hämnd, här flyttat till ett viktorianskt gods.

Se filmen på bio.

 

4. Quit staring at my plate (Hana Jušić) 

Hana Jušić debuterade med festivalfavoriten ”Quit Staring at My Plate” om en dysfunktionell familj vid filmfestivalen i Venedig förra året. När den stränga fadern i familjen plötsligt får en stroke och förlamas tvingas 24-åriga Marijana till rollen som familjeförsörjare samtidigt som hon försöker parera sin mentalt handikappade bror och deras tjuriga mamma. Att den kontrollerande fadern hamnar i sjuksäng innebär inte bara mer ansvar, Marijana skymtar också friheten som vuxenlivet innebär. Men glädjen över den fria tillvaron, liksom hennes sexuella uppvaknande, blir kort i Hana Jušićs klaustrofobiskt berättade uppväxthistoria från ett skitigt Kroatien. 

Se filmen på Draken film.

 

5. Good Time (Josh och Benny Safdie)

Indiefavoriterna Josh och Benny Safdie slår definitivt hål på Robert Pattinsons hunk-status när de blonderar hans hår och kastar in honom i årets nervigaste heistfilm i rollen som den psykopatiska bankrånaren Connie. Efter en misslyckad kupp grips Connies utvecklingsstörda bror varpå en adrenalinstinn resa genom New York-natten i försök att frita honom inleds. Neonstänkta gator i Queens, LSD-överdoser och vansinniga missförstånd, alltsammans hallucinatoriskt filmat på kornig 2-perf 35mm, i en socialrealistisk defibrillering av en typ av New York-film vi inte sett sedan ”Taxi Driver”. 

Se filmen på bio.

 

6. Citizen Schein (Maud Nycander, Jannike Åhlund, Kersti Grunditz Brennan) 

1 januari 2017 trädde den nya statliga filmpolitiken i kraft. Det betydde slutet för filmavtalet, den socialdemokratiska skapelse som under 50 år format svensk film i sann saltsjöbadsanda. Filmavtalet var politiskt visionäre lyxsossen Harry Scheins stora skapelse som på 1960-talet skulle rädda den svenska filmen från intellektuell och konstnärlig bankrutt. I ”Citizen Schein” berättas den fantastiska historien om den judiska flyktingpojken som blev stenrik intellektuell playboy och i grunden revolutionerade den svenska filmen.

Se filmen på Triart.

 

7. Frantz (François Ozon) 

Den franska mästaren François Ozon återvänder till en bortglömd film av Ernst Lubitsch för sin remake av en märklig kärlekshistoria från mellankrigstidens Tyskland. En ung kvinna sörjer sin fästman som dött i strid under första världskriget, men när hon en dag besöker hans grav märker hon att hon inte är den enda som lämnat blommor. En ung fransman utger sig för att vara den döde fästmannens vän och snart uppstår en ny, Ozonskt vriden, relation. Den skenbart förutsägbara historien får en finurlig vändning i ett vackert svartvitt drama där inget är vad det verkar.  

Se filmen på Plejmo.

 

8. Ouaga Girls (Theresa Traore Dahlberg)

Debuterande dokumentaristen Theresa Traore Dahlberg står för en inspirerad och varm film om ett gäng tjejer på en bilmekanikerskola i Ouagadougo. Ungdomsarbetslösheten är 52 procent i Burkina Faso, så det är viktigt att skaffa sig en utbildning. Men för filmens tonåringar handlar så klart livet lika mycket om storslagna drömmar, tärande oro och svårigheten i att navigera som kvinna bland muttrar och skruvar. 

Se filmen på bio.

 

Film för finsmakare

Topplistan "Film för finsmakare" är ett samarbete mellan Göteborg Film Festival och Expressens kultursida. Filmfestivalens konstnärlige ledare Jonas Holmberg, även skribent på Expressen Kultur, väljer varannan vecka ut de bästa kvalitetsfilmerna som finns tillgängliga på bio, de stora streamingtjänsterna och Draken Film, filmfestivalens egen tjänst. Även andra, nischade streamingtjänster finns med i urvalet.

Relaterade ämnen
Jonas Holmberg
Jonas Holmberg
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag