NYSKAPANDE. Sopranen Frida Engström och barytonen Carl Ackerfeldt spelar huvudrollerna i "Det går an" på Läckö slott. Foto: Petter MagnussonNYSKAPANDE. Sopranen Frida Engström och barytonen Carl Ackerfeldt spelar huvudrollerna i "Det går an" på Läckö slott. Foto: Petter Magnusson
NYSKAPANDE. Sopranen Frida Engström och barytonen Carl Ackerfeldt spelar huvudrollerna i "Det går an" på Läckö slott. Foto: Petter Magnusson
Carl Jonas Love Almqvist.Carl Jonas Love Almqvist.
Carl Jonas Love Almqvist.
Det går verkligen an!Det går verkligen an!
Det går verkligen an!

Feminismen, sången, sexet – ja, det går an!

Publicerad

"Det går an" på Läckö slott bjuder på illustrativ musik och en fantastisk sexscen.

Hanna Höglund skriver att varje vettigt operahus genast borde sätta upp verket.

Av Carl Jonas Love Almqvists skandalomsusade kärleksutopi "Det går an" från 1839 har det blivit lysande operakonst på Läckö slott.

Varje vettigt operahus i Sverige borde genast släppa vad de har för händer och sätta upp detta verk signerat Daniel Fjellström och Maria Sundqvist.

Ja, jag vet att det inte funkar så. Ni har era flerårsplaner och fasta ensembler och wagnerianer och Mozart-fans i publiken. Men låt mig drömma lite.

För trots att "Det går an" inte har mycket av traditionell operakonflikt - här får kärleksparet Sara och Albert varandra utan att varken behöva dö, våldtas, klä ut sig eller förvecklingsspringa i dörrar först - är denna nyskrivna opera oupphörligt fascinerande där den växer fram som ett obändigt sceniskt djur från första stund, sedan ångbåten Yngve Frey lagt ut från kajen och tuffat i väg mot Arboga.

Först och främst är Daniel Fjellströms tonsättning briljant. Denne 33-årige kompositör har bara skrivit en opera förut, "Tusen och en natt" i Malmö, men det är som om han aldrig gjort annat.

Det är illustrativ musik som blandar sugande mälarkluck, minimalistisk hästskritt och sköra glasklanger i piccolaflöjter och klockspel med de läckraste dissonanser när det äntligen blixtrar till i Mariestad mellan Sara och Albert: en fantastisk sexscen som övergår i upphetsad ensemblekör högst upp på scenens gradänger av spegelglas.

Den Almqvistläsare som undrat om beskrivningen "så fort de doppat sina skorpor i ett par vackra äkta koppar" verkligen bara betyder en oskyldig fikastund två vuxna emellan, kan alltså sluta fundera.

Men framför allt är det musik som perfekt kompletterar både Sundqvists libretto och Linus Fellboms regi när föreställningen går från hårt uppskruvad till djupt berörande utan att snubbla.

 

Läs även om Philip Zandéns uppsättning av "Det går an".

 

Medan första akten gärna hänger sig åt det operaknäppa (Albert sjunger upprört om felbrett franskbröd), kulminerar den andra utan problem i en vacker dödsmässa med manskör och sorgeflor.

Och Fjellström och Sundqvists läsning av Almqvists visionära historia om unga Sara Videbeck, glasmästardotter från Lidköping som söker ett jämställt sambo/särboförhållande med sin pojkvän, är lika intelligent som humoristisk. Det är tempo, det är humor, det är skådespel lika mycket som opera och i sopranen Frida Engström och barytonen Carl Ackerfeldt har man hittat de perfekta huvudpersonerna.

Med en båtlast av sprättiga baroner, flörtiga dalkullor och den alldeles vanliga, ovanliga Sara, kan vad som helst hända på Yngve Frey. "Ett mellanting är hon, som jag inte begriper", som Ackerfeldts Albert säger om sin älskade. När de två möts är det som att alla fasta samhällskonventioner upphör att gälla. Kvinnan kan bjuda på notan. Man kan vara ogift och ändå dela rum, man kan drömma om en respektfull kärlek bortom äktenskapets snäva ramar.

Så om det faktiskt går an? Ja, ska man bara se en sak i sommar är det den här operan.


Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Hanna Höglund
Hanna Höglund

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag