"Exfrun" är regisserad av långfilmsdebutanten Kajsa Wik. Foto: Pressbild."Exfrun" är regisserad av långfilmsdebutanten Kajsa Wik. Foto: Pressbild.
"Exfrun" är regisserad av långfilmsdebutanten Kajsa Wik.  Foto: Pressbild.
Ebba Witt-Brattström, litteraturprofessor och medarbetare på Expressens kultursida, förstår inte Evelina Johanssons kritik mot "Exfrun". Foto: MARIE KLINGSPOR ROTSTEINEbba Witt-Brattström, litteraturprofessor och medarbetare på Expressens kultursida, förstår inte Evelina Johanssons kritik mot "Exfrun". Foto: MARIE KLINGSPOR ROTSTEIN
Ebba Witt-Brattström, litteraturprofessor och medarbetare på Expressens kultursida, förstår inte Evelina Johanssons kritik mot "Exfrun". Foto: MARIE KLINGSPOR ROTSTEIN

"Exfrun borde visas inför varje vigsel"

Publicerad

Ebba Witt-Brattström ser Katja Wiks "Exfrun", som på ett mästerligt sätt visar vilka risker kvinnor löper i jämställdhetens paradis. 

"Exfrun" är en av de bästa svenska filmer jag sett. 

Därför står jag som ett stort frågetecken inför Evelina Johanssons anklagelse att regissören Katja Wik skulle "förakta" sina gestalter flickvännen, hustrun och exfrun. Själv ser jag bara respekt och sorg inför deras enorma, vilsna ensamhet i knivskarpt framställda parsituationer med svidande igenkänning.

Räck upp handen, ni flickvänner som aldrig blivit tillrättavisande av era pojkvänner när ni tar plats och mår bra "på fel sätt"? Nähä, trodde väl det, inte många händer uppe där. 

Och vilka hustrur och småbarnsmammor har inte åkt på skitjobbet i hemmet, medan maken vältrar sig i hur synd det är om honom? Statistiken säger att kvinnor gör mellan en och två timmar mer hemarbete per dygn, jag upprepar: per dygn. Året runt.

 

LÄS MER: Witt-Brattström: "Råd från en ärrad feminist" 

 

Skilsmässan är en bitterfitta-fälla

De erfarenheter Wiks film så mästerligt gestaltar är stapelvara på familjeterapisessioner. Vi måste öppna ögonen för mekanismerna bakom detta slags kvinnoförakt, förmedlat genom mäns nedärvda, ack så subtila härskartekniker, innan de sänker oss för gott.

"Exfrun" gör precis det, skärper blicken för faran i att vara för godtroget förälskade och ursäktande.

Hur illa det då kan gå visar episoderna med exfrun. Hu, jag ryser bara jag skriver det. För har en kvinna av någon lycklig slump undkommit att knäckas som flickvän och hustru så vänta bara. I skilsmässan kan den svenska jämställdheten slå igen som värsta bitterfitta-fällan. 

Exfrun sitter med sämre ekonomi än exmaken, som dessutom har en (yngre) sambo som tar hand om barnen när de ska vara med sin pappa, ni vet, det kallas "delad vårdnad". Utan gemensamt avslut (för karln fegar ofta ur), som i Wiks film, ältar exfrun sitt självmedlidande, skuldmanipulerar barnen och mår skit. 

Den gestaltningen, av Maria Sundbom, är så skickligt gjord att ingen kan förbli oberörd av vilka risker kvinnor löper i jämställdhetens paradis – där det är männen som plockar kokosnötterna från träden, medan vi får käka typ myrorna, om vi inte ser upp i tid.

 

Läs mer: Sluta att sexualisera kulturkvinnan, SVT! 

 

Evelina Johanssons kritik är stötande

Kort sagt, ”Exfrun” är en viktig film. Den borde visas inför varje vigsel. Men det är också en nydanande film med sitt alldeles egna bildspråk. Därför är det så stötande att Evelina Johansson, för att sänka filmens kvalitet, åkallar Klas Östergrens påstående att Göran Tunström menade att Selma Lagerlöf minsann visade "hänsyn" inför människors lidanden. Till skillnad då från Katja Wik, underförstått. Men hallå! Detta är rena rama nippran.

Sanningen är att Selma Lagerlöf skulle ha älskat ”Exfrun”. Inte minst för att hon genast identifierat pojkvännen, maken och exmaken som prima reformprojekt. Utåt sett taffliga men inte onda killar, dock i behov av att lära sig ta ansvar för sitt respektlösa beteende inför kvinnor. 

Hate to be a game spoiler, men det är faktiskt vad Lagerlöfs författarskap går ut på, Evelina Johansson! Och på att ta kvinnors lidande under patriarkatet på allvar, precis som Wik.

Flickvännen kunde ha varit Ingrid i ”En herrgårdssaga”, som hade pojkvännen Gunnar Hede i samma bok. Eller hustrun fru Holm i "Körkarlen”, med maken David Holm och hans skriande behov av alkoholistbehandling och empatiträning. 

Kajsa Wik visar männens ansvar

Exhustrun i sin tur liknar Majorskan på Ekeby med protegén Gösta Berling som hittar en yngre kvinna… Nja, där pressade jag lite. För vi lever i en tid som en klassiker som Selma Lagerlöf inte kunde föreställa sig. Att feminismens fina idé om jämställdhet kunnat urarta till att ge män makt att ekonomiskt och psykologiskt hämnas på sina exhustrur så till den milda grad att de fastnar i depressiv maktlöshet. 

Därför är jag så glad över Katja Wik som utan att idealisera kvinnornas beteende ändå lyckas visa männens ansvar. Det är verkligen nytt, viktigt och dessutom strålande filmiskt.

Extra pinsamt är att genusvetaren Evelina Johansson plockar in en tredje kulturman, Ruben Östlund, i avsikt att göra Katja Wik, som arbetat med Östlund, till något slags epigon. Tänk om det förhåller sig tvärtom?

 

Ebba Witt-Brattström är litteraturprofessor och medarbetare på Expressens kultursida.

Ebba Witt-Brattström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag