Julia Gumpert, Annika Olsson och Sara Runsten i "Hoppet – för jag dog inte". Foto: BENGT WANSELIUSJulia Gumpert, Annika Olsson och Sara Runsten i "Hoppet – för jag dog inte". Foto: BENGT WANSELIUS

Julia Gumpert, Annika Olsson och Sara Runsten i "Hoppet – för jag dog inte".

 Foto: BENGT WANSELIUS
Hjärtskärande scen. Foto: BENGT WANSELIUSHjärtskärande scen. Foto: BENGT WANSELIUS
Hjärtskärande scen. Foto: BENGT WANSELIUS
Rädda på flykt. Foto: BENGT WANSELIUSRädda på flykt. Foto: BENGT WANSELIUS
Rädda på flykt. Foto: BENGT WANSELIUS

En pjäs för barn som får vuxna att vilja gråta

Publicerad

Margareta Sörenson ser "Hoppet – för jag dog inte", My Areskogs hjärtslitande pjäs om barn på flykt på Pantomimteatern i Stockholm.

Glimtarna av humor griper jag tag i, som halmstrån. Att berättelsen om ett ensamkommande flyktingbarn slutar lyckligt är ju en klen tröst.

För hur kan vi tala om lycka, när storebror fallit offer för krypskyttar och när det äntligen finns en mobiltelefon att låna, då finns inte längre en mamma som svarar?

My Areskoug har tillsammans med delar av ensemblen skapat en pjäs utifrån verkliga berättelser som kokats ner till en. Något att skratta åt finns egentligen inte, men klokt nog har en del av syskondynamiken fått skimra till av både konflikt och lust.

Sprallighet i skummande vågor

Och när huvudpersonen på sin flyktväg får en ny vän i ett ännu yngre barn, finns en sprallighet mitt i de skummande vågorna på stranden som lättar på trycket. Som annars bultar tungt i hjärtslitande scener som uppbrottet från mamma, och gastkramande moment som flyktförsök från tvångsarbete.

Migration och flykt är en av vår tids stora och svåra frågor. Skildringarna på olika scener börjar bli ganska många, ofta smärtsamt lika verkligheten. Att skildra hela problematiken med hjärta och respekt också för barnpubliken är inte enkelt.

Samtida, odogmatisk mimteater

Mimteater utan ord, men med största vältalighet i rörelse och gester är en fantastisk form när den som ofta hos Pantomimteatern använder den fantasifullt. ”Hoppet – för jag dog inte” är samtida mim, helt odogmatisk och mycket kreativ.

Tre aktriser spelar allt: flyktingbarn, mamma, vakter, soldater, vakthundar. Scenen är mycket enkelt utrustad med plastbackar och pallar framför en fond av kullar eller vågor. Effektiviteten i berättandet är tät och intensiv, och den dramaturgiska tråden är hårt tvinnad.

Pojken som har förlorat sin bror på vägen överlever. Hur lycklig kan han bli i livet, med ett sådant bagage att bära? En liten kille i smutsig tröja. Jag vill gråta. Men så finns där något annat och mer i nyfikenhet, livslust och spring-i-benen som ändå ger, just det, hopp.

 

Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook så att du inte missar några texter.

 

Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida.

Margareta Sörenson
Margareta Sörenson
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag