HYBRID. Den klassiska baletten flätats samman med street, break, hiphop och r'n'b. Illustration: Helén Rasmusen.HYBRID. Den klassiska baletten flätats samman med street, break, hiphop och r'n'b. Illustration: Helén Rasmusen.
HYBRID. Den klassiska baletten flätats samman med street, break, hiphop och r'n'b. Illustration: Helén Rasmusen.
Fredrik "Benke" Rydman. Foto: Izabelle NordfjellFredrik "Benke" Rydman. Foto: Izabelle Nordfjell
Fredrik "Benke" Rydman. Foto: Izabelle Nordfjell
En underhållande familjeföreställning med alla sina lager av samtidsblinkningar, dubbel- och trippelironier. Illustration: Helén RasmusenEn underhållande familjeföreställning med alla sina lager av samtidsblinkningar, dubbel- och trippelironier. Illustration: Helén Rasmusen
En underhållande familjeföreställning med alla sina lager av samtidsblinkningar, dubbel- och trippelironier. Illustration: Helén Rasmusen

En ny 'Nötknäpparen' växer fram ur dansen

Publicerad

Jens Liljestrand roas av Benke Rydmans falskt skorrande "Nötknäpparen" på Dansens hus.

De gulliga överklassfamiljerna som varje år flockas till Kungliga Operans julklassiker "Nötknäpparen" måste ha retat gallfeber på Fredrik ”Benke” Rydman, just nu en av Sveriges och världens mest uppmärksammade koreografer, inte minst sedan succén med omtolkningen av ”Svansjön” 2011.

Illustration: Helén Rasmusen

 

Nu återvänder han till Tjajkovskij med en sprakande samtida ”Nötknäpparen” som skär ordentligt mot såväl Hoffmans konstsaga som Elsa Beskows näpna ”Petters och Lottas jul”. I Dansens hus uppsättning har den klassiska baletten flätats samman med street, break, hiphop och r'n'b.

Illustration: Helén Rasmusen

 

Tjajkovskijs ljuvliga musik tillåts skorra falskt och blandas med nyskrivet av Anna Ternheim och Danny Saucedo, när den fattiga flickan Clara lämnas ensam på en soptipp i ett land ”långt, långt borta” medan hennes föräldrar åker för att tigga i den rika världen.

Illustration: Helén Rasmusen

 

Ensam på soptippen blir Clara ett offer för organtjuven Drosselmeyer, en falsk jultomte med drag av vampyr, som försöker muta henne med dockor och leksaker. Ur säcken hoppar både en Darth Vader och en Super Mario, och förstås nötknäppardockan, hälften soldat, hälften ballerina.

Illustration: Helén Rasmusen

 

Och i stället för prins förvandlas nötknäpparen – förstås – till en smäktande Justin Bieber-kopia: ”Stop cracking my nuts!” smörsjunger han med en tvetydighet som på sätt och vis sammanfattar denna underhållande familjeföreställnings alla lager av samtidsblinkningar, dubbel- och trippelironier.

Illustration: Helén Rasmusen

 

Det som roar den unga delen av publiken mest är dock inte dansen, utan det som sker bredvid. En flamsig publikvärd (Jörgen Thorsson) inleder föreställningen med att på bred värmländska be publiken stänga av mobiltelefonerna och peka ut nödutgångarna.

Illustration: Helén Rasmusen

 

Men de rutinmässiga instruktionerna glider över i ett oväntat inlevelsefullt engagemang för att ”bygga broar” mellan scen och publik. Här uppstår ett slags spel-i-spelet, som å ena sidan utvecklar uppsättningens implicita satir mot en alltför publikfriande danskultur, å andra sidan dess budskap om dansen som en frizon.

Illustration: Helén Rasmusen

 

Finalscenen blir en närmast parodiskt sockersöt uppvisning i ”klassisk” balettkonst, men denna gång som en ouppnåelig dröm om perfektion i en trasig värld. Så blev det gulligt till sist, ändå.

Bara på ett annat sätt.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Dans

NÖTKNÄPPAREN
Efter Pjotr Tjajkovskij
Idé och koreografi Fredrik "Benke" Rydman
Dansens hus, 1.40 t.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag