Snävt urval. Foto: Pieter Ten Hoopen
Snävt urval. Foto: Pieter Ten Hoopen

En Barbies begränsning

Publicerad

Alexandra Sundqvist läser en studie om flickors lek med olika slags dockor.

En ny studie, publicerad i tidskriften "Sex roles", visar att flickor som har lekt med Barbiedockor ser färre karriärmöjligheter än dem som lekt med den mindre sexualiserade Fru Potatis. I rapporten konstaterar forskarna att Barbies överdrivet kvinnliga utseende bidrar till att hämma flickornas syn på sina möjligheter.

37 amerikanska flickor, i åldrarna fyra till sju, tilldelades var sin docka. De fick sedan se bilder på tio yrken och svara på vad flickor/pojkar bör eller kan ägna sig åt. De som hade lekt med potatisfrun var de enda som kunde se sig själva med lika många karriärmöjligheter som killar.

Studien är ett slående exempel på hur barn speglar sig i sin omgivning och ett incitament till leksakskvotering. Ge ditt barn 100 möjligheter i stället för två, för att parafrasera Kristina Henkel och Marie Tomicics bok om genusfällor.

 

Alexandra Sundqvist

kulturen@expressen.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag