Röster blandas på lika villkor. Foto: Markus Gårder
Röster blandas på lika villkor. Foto: Markus Gårder

Drabbande passion

Publicerad

Hanna Höglund ser ett kärleksfullt allkonstverk på Folkoperan.

Jag önskar att fler kunde göra som Folkoperan och regissör Joshua Sofaer när de tillsammans med The Real Group och Rebaroque vänder upp och ner på Bachs "Matteuspassionen".

I berättelsen om Jesu lidande på korset har de skalat bort det kyrkliga med sisådär 70 procent, och det behövs, för Bachs längsta och mest introverta passion har sina problem.

Den tar nästan tre timmar i anspråk - en timme mer än "Johannespassionen" - och kräver en stjärnevangelist som kan hålla lyssnarnas intresse uppe genom alla berättande recitativ tills man landar i ljuvliga "Erbarme dich"-arian och dess kompisar.

Bach är trots allt inte alltid så rolig, och det säger jag som älskar hans oratoriemusik.

Men Folkoperan har gjort sin egen grej: tagit bort recitativen, skippat evangelisten och interfolierat ariorna med projicerade videobekännelser från musiker och sångares egna liv.

 

Den ena hemligheten efter den andra exponeras medan Bengt Gomérs ljuskäglor faller på neutrala ansikten på scen. Det är utlämnande och öppet, ofta också med helt nya infallsvinklar på ariorna som följer.

Aldrig har jag blivit så drabbad av just "Erbarme dich" som när man först får höra mezzon Janna Vettergren berätta om sin långvariga barnlöshet, sedan se filmen när hon föder en son och så slutligen höra henne brista ut i sång, live.

I ett verk om död och gudomligt offer besjunger man i stället ett mänskligt barn som föds. Det är lika vackert som radikalt, och Magnus Lindmans nya svenska text som låter "ångestsvetten rinna" på Jesus och där hans grav liknas vid en mjuk kudde, fångar upp detta direkta, konkreta.

Jag tycker också om hur man låter olika sorters röster blandas på lika villkor: operasolister, uppmickade Real Group-sångare, de unga stämmorna i Adolf Fredriks kyrkas och Hägerstens ungdomskörer. Det här är inte en föreställning där det spelar så stor roll om någon spelar fel, eller sjunger på "rätt" sätt eller ej.

 

Det är däremot en logisk fortsättning på både Folkoperans "Maskeradbalen" och "Carmina Burana". I "Carmina Burana" berättade gamla kvinnor om sina liv, i "Maskeradbalen" operadog alla på scenen hela tiden, i "Matteuspassionen" får vi till slut inte mindre än tre versioner av "Erbarme dich", med Rebaroques judiska klagosång som en av pärlorna.

Det här ger såväl distanserings- som närhetseffekter, en känsla av att man får leka som man vill med musiken så länge man gör det med kärlek.

Åh, vad jag önskar att fler vågade göra så.

Hanna Höglund
Hanna Höglund
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag