ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Ur Från regnormarnas liv (2005)
Ur Från regnormarnas liv (2005)

Distans humor

ANNONS:
Läs mer
Visa flerVisa färre

Margarea Sörenson om den intellektuelle iakttagaren.

Distans, humor, kluvenhet. Erland Josephson var en intellektuell skådespelare som alltid iakttog sig själv. Teaterns realtid och luckor för andning och lyssning skapar svängrum för en aktör, men på en scen kan de också växa till stora tomma korridorer. Inte alla kan som Erland Josephson göra skön konst av ödsligheten, njuta av hur stegen ekar ensligt mot tiljorna.
Sedan han var 16 år arbetade Erland Josephson med Ingmar Bergman, på Dramaten faktiskt i ett halvt århundrade. Han förkroppsligade Ingmar Bergmans estetik, som växte fram utifrån arbetet med en krets unga, där Erland Josephson var en nyckelperson. De stora bravurrollerna fick andra, men här hade Ingmar Bergman en sublim och distanserad uttolkare av roller strax utanför ett dramas centrum.
När Bergman satte upp Ett dockhem 1989 spelade Josephson vännen i familjen, Doktor Rank. Uppsättningen var så gjord att alla skådespelare fanns på scenen genom hela skådespelet. När de inte var med i handlingen satt de väntande utanför den fyrkant i scenens mitt som var spelplats. Nog för att Pernilla August lyste i rollen som Nora, men inför den åldrade familjeläkaren som i tyst diskretion är förälskad i Nora brast mitt hjärta.
Erland Josephson spelade sin roll ytterst väl, som alltid, men arrangemanget som den iakttagande skådespelaren, tyst på en stol vid sidan av, var som tänkt för honom.
Var han sin roll, sig själv eller spelade han aktören i en roll? En annan pjäs än Ibsens öppnade sig vid sidan av där den avvaktande blicken fick en huvudroll. Alltsammans samtidigt; overkligt, oförglömligt.

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
UKRAINA

"Putin enade vårt land" Stefan Ingvarsson avslutar sin artikelserie från Lviv.

Möte i krigets skugga Stefan Ingvarsson rapporterar från bokmässan i Lviv.

Alla lögner går hem Dmitri Plax om den ryska mediala statsapparaten

Ryssland alltmer slutet Stig Fredrikson kommer hem från ett mörkt Moskva

Möte i krigets skugga Stefan Ingvarsson rapporterar från bokmässan i Lviv.

Vad sa du, sa du? Dmitri Plax ger en språklektion i maktens ryska.

Smutsiga pianofingrar Gunilla Brodrej om en Putinvänlig konsertpianist i New York.

Vad väljer du? Bladet eller Expressen? Karin Olsson undrar varför Martin Aagård låter som ett eko av propagandan från Ryssland

En omärklig revolution Karin Olsson möter historikern Timothy Snyder i Kiev.

Europas värderingar utmanas Karin Olsson om de intellektuellas svek mot Majdan.

"Svik oss inte igen" Sofi Oksanen vädjar i en exklusiv artikel västvärlden att stoppa Putin.

Mot bättre vetande Anna Hellgren undrar vad det är med Aftonbladet Kultur och Ukraina.

Ryska PEN: "Vi är emot invasionen" Rysslands intellektuella protesterar.

Vem hejar på Svoboda? Karin Olsson om Åsa Linderborgs hyckleri om Ukraina.

Rädslan för Majdan Stig Fredrikson om Putins skräck för folklig revolution i Ukraina.

Majdans moras Stefan Ingvarsson ger svenska medier bakläxa om Kiev.

Karin Olsson: Är ukrainarna de sista européerna? Curling har väckt större engagemang än när aktivister skjutits i nacken.

Ett inferno för oss Dmitri Plax om ett Ukraina som brinner för demokrati och oss alla.

ANNONS:
MITT EXPRESSEN - FÖR INLOGGADE
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: