Ur Från regnormarnas liv (2005)
Ur Från regnormarnas liv (2005)

Distans humor

Publicerad

Margarea Sörenson om den intellektuelle iakttagaren.

Distans, humor, kluvenhet. Erland Josephson var en intellektuell skådespelare som alltid iakttog sig själv. Teaterns realtid och luckor för andning och lyssning skapar svängrum för en aktör, men på en scen kan de också växa till stora tomma korridorer. Inte alla kan som Erland Josephson göra skön konst av ödsligheten, njuta av hur stegen ekar ensligt mot tiljorna.
Sedan han var 16 år arbetade Erland Josephson med Ingmar Bergman, på Dramaten faktiskt i ett halvt århundrade. Han förkroppsligade Ingmar Bergmans estetik, som växte fram utifrån arbetet med en krets unga, där Erland Josephson var en nyckelperson. De stora bravurrollerna fick andra, men här hade Ingmar Bergman en sublim och distanserad uttolkare av roller strax utanför ett dramas centrum.
När Bergman satte upp Ett dockhem 1989 spelade Josephson vännen i familjen, Doktor Rank. Uppsättningen var så gjord att alla skådespelare fanns på scenen genom hela skådespelet. När de inte var med i handlingen satt de väntande utanför den fyrkant i scenens mitt som var spelplats. Nog för att Pernilla August lyste i rollen som Nora, men inför den åldrade familjeläkaren som i tyst diskretion är förälskad i Nora brast mitt hjärta.
Erland Josephson spelade sin roll ytterst väl, som alltid, men arrangemanget som den iakttagande skådespelaren, tyst på en stol vid sidan av, var som tänkt för honom.
Var han sin roll, sig själv eller spelade han aktören i en roll? En annan pjäs än Ibsens öppnade sig vid sidan av där den avvaktande blicken fick en huvudroll. Alltsammans samtidigt; overkligt, oförglömligt.

Margareta Sörenson
Margareta Sörenson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag