Ur utställningen. Foto: Galerie NordenhakeUr utställningen. Foto: Galerie Nordenhake
Ur utställningen.  Foto: Galerie Nordenhake
Foto: ANNA HÅLLAMSFoto: ANNA HÅLLAMS
 Foto: ANNA HÅLLAMS

Diskmaskiner och soptunnor får sexuellt liv

Publicerad

Peter Cornell ser Florian Slotawa på Galerie Nordenhake.

Florian Slotawa fyller Galerie Nordenhake med diskmaskiner, sopbehållare, glänsande aluminiumtuber och förpackningar, grensaxar och torkställ (för handtvätt men inte för flaskor). Inte huller om buller utan med en minimalistisk och estetiskt fulländad millimeterprecision. Allt är glänsande nytt, industrifärgerna lyser medan maskinernas baksidor blottar mer dämpade toner och geometriska kompositioner.

And so what? Det är ju hundra år sedan Marcel Duchamp uppfann sina readymades, vardagsföremål som den vita kuben förvandlade till konst. Men Florian Slotawas installation kan inte reduceras till en konstteoretisk laboration, knappast heller till en allegori över konsumtionssamhället. Maskindisk, påfallande många rengöringsmedel - är det en ironisk kommentar till frågan om minimalismens renhet? Kanske, men föremålen talar många språk. 

Plötsligt ser jag dessa readymades oblyga sexuella liv: diskmaskinerna inflätade med de djupa sopbehållarna som variationer i Kama Sutra; aluminiumtuberna nedsänkta i keramikvaser som yoni och lingam i tantrismen; de blanka falliska lamporna som vilar sina huvuden i skötet mellan grensaxarnas utspärrade ben. De kliniska föremålen talar med Duchamps spirituella ironi, den Duchamp som menade att erotismen genomsyrade allt han gjort, ”inbakad och inte helt blottad.”  

 

 

KONST

Florian Slotawa

Galerie Nordenhake, Stockholm

Till 1 april

 

Peter Cornell är kritiker på Expressens kultursida.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag