"Att hålla balansen, att falla fritt och i sista sekund fångas upp av sinnrikt lindade linor, att hålla många bollar i luften - metaforerna regnar över poetisk, rik, allvarlig men underhållande nycirkus." Foto: Matsbacker / MATS BÄCKER
"Att hålla balansen, att falla fritt och i sista sekund fångas upp av sinnrikt lindade linor, att hålla många bollar i luften - metaforerna regnar över poetisk, rik, allvarlig men underhållande nycirkus."  Foto: Matsbacker / MATS BÄCKER

Det hisnande allvaret hos Cirkus Cirkör

Publicerad

Cirkus Cirkörs "Limits" är en cirkusföreställning av högsta kvalitet.

Margareta Sörenson berörs av humanismen och skönheten.

När internationellt renommerade Cirkus Cirkör fyllde 20 årförra året firade man med en stor uppsättning i samarbete med Malmö Dramatiska Teater. I "Borders" möttes skådespelare och cirkusartister i en hisnande bildvärld under den anrika gamla kupolen på stadens gamla vintercirkus Hipp.

Migration och flykt var temat, bildsatt i nordafrikanska kulörer: rött och dammigt. Cirkusfest och samtidigt ett moraliskt imperativ om världens flyktingar, utsattheten och de smärtsamma förlusterna.

"Limits", med premiär i Västerås i helgen, går vidare på temat och är mindre och avpassad för en lång redan schemalagd turné i Sverige och världen.

Mindre, men mer etsande håller den sig i havsblått och gråsvart runt fem cirkusartister och musikern Samuel Looptok Andersson som blandar all världens toner till en makalös ljudvärld. Med mer intensivt fokus på sitt tema, tvinnas gränsöverskridandet som estetisk princip samman med frågeställningen om gränser, både de geopolitiska och de för cirkusen helt centrala. Varje artist måste ständigt utmana sina egna gränser. Våga ta risker, våga lita blint på andra, våga vara en enda kropp fast man är flera.

Högsta cirkuskvalitet

Den böljande havsytan sedd underifrån inleder "Limits". Därmed hamnar också betraktaren i ett undervattensläge och får farans perspektiv på flykten och flyktingarna.

Anton Graaf och Einar Kling-Odencrants tar hopp och volter till symbolisk höjd. Flyktens många val, tvekan, smärta, förlust och ovisshet formuleras i bild, konkretiseras och fylls med nya nyanser.

Att hålla balansen, att falla fritt och i sista sekund fångas upp av sinnrikt lindade linor, att hålla många bollar i luften - metaforerna regnar över poetisk, rik, allvarlig men underhållande nycirkus. Migrationens fakta och en humanistisk hållning är själva livlinan för de hisnande konsterna. Tilde Björfors blandar högsta cirkuskvalitet med mesta meningsfullhet och bästa avsikt. Vackert också, som de vita, vikta pappersbåtarna på färd över scenen, bräckliga och lättkantrade.

Följ Expressen Kultur på Facebook. Där kan du kommentera våra texter.

Margareta Sörenson
Margareta Sörenson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag