Klas Erikssons "Vet din mamma var du e?" i Göteborg Foto: ANNIKA VON HAUSSWOLFKlas Erikssons "Vet din mamma var du e?" i Göteborg Foto: ANNIKA VON HAUSSWOLF
Klas Erikssons "Vet din mamma var du e?" i Göteborg Foto: ANNIKA VON HAUSSWOLF
Konstnären Klas ErikssonKonstnären Klas Eriksson
Konstnären Klas Eriksson
”Evidence of patchwork” av Klas Eriksson. Foto: KLAS ERIKSSON”Evidence of patchwork” av Klas Eriksson. Foto: KLAS ERIKSSON
”Evidence of patchwork” av Klas Eriksson. Foto: KLAS ERIKSSON
Klas Erikssons supportrar öppnade vernissagedagen med ett fotbollsdoftande performance på Götaplatsen. Foto: KLAS ERIKSSONKlas Erikssons supportrar öppnade vernissagedagen med ett fotbollsdoftande performance på Götaplatsen. Foto: KLAS ERIKSSON
Klas Erikssons supportrar öppnade vernissagedagen med ett fotbollsdoftande performance på Götaplatsen. Foto: KLAS ERIKSSON

Bengaler och urartade demonstrationer

Publicerad

Johan Stenström ser Klas Eriksson väva samman supporterkulturen med konstvärlden.

Klas Erikssons konst bygger broar mellan världar som först inte verkar höra samman. Hans utställning på konsthallen i Göteborg rör sig elegant mellan humor och allvar, underfundigheten och hans sätt att kombinera teman resulterar i en spretig, mångbottnad färg- och språkkavalkad.

Busslast supportrar

Eriksson gick ut Mejan 2010 och har gjort sig känd för sina aktioner med rökbomber i offentliga miljöer. Vernissagedagen inleddes med att en busslast supportrar till konstnären anlände till Götaplatsen, inte helt olika supportrarna till valfritt fotbollslag. På en av deras banderoller kunde man läsa ”ACAB” (All cops are bastards), fast parafraserat till ”All curators are bastards”, se där lite institutionskritik att lägga pannan i djupa veck över.

Urartade demonstrationer

Tankarna går till läktarkultur och urartade demonstrationer. ”Good cop, bad cop, dead cop” liknar en smiley med kryss till ögon och är målad med pepparspray. I ”Evidence of patchwork” representeras engelska fotbollsklubbar med var sin halsduk, som tillsammans bildar ett lapptäcke av färger och typsnitt och bokstavligen väver samman supporterkulturen med konstvärlden.

Verket som gett utställningen dess titel består av en spiralformad skulptur av livbojar från golv till tak. Här är det svårt att inte tänka på människor på flykt i överfulla båtar, och livbojarna är placerade så att stapeln också liknar en DNA-sträng. Det är en hjärtskärande samtidskommentar om trygghet och arv, och en av utställningens höjdpunkter.

 

LÄS MER: Unga konstnärer bryr sig mest om processen 

 

”Fönsterkuvert” å sin sida är en betraktelse över Myndighetssverige och dess formspråk. Kuverten hänger uppförstorade på väggarna och bär alla namn efter avsändare: CSN, KRO/KIF, Skatteverket...  Tillsammans säger de något om mottagaren, det vill säga konstnären. 

Någon gång slår Klas Erikssons lekfullhet över i det banala, men med tanke på de teman och material han kombinerar är det imponerande att det inte sker oftare.

 

KONST

KLAS ERIKSSON

Vet din mamma var du e?

Göteborgs konsthall 

Till 20/8

 

Johan Stenström

Johan Stenström är konstkritiker.

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag