MURALMÅLNING. Pantrarna ställer krav på politiker och nöjer sig inte med att lämna in medborgarförslag.
MURALMÅLNING. Pantrarna ställer krav på politiker och nöjer sig inte med att lämna in medborgarförslag.
Dan Hallemar

Välgörenhetsprojekt i miljonprogrammen

Publicerad

Dan Hallemar undrar vad som hände med miljarderna till kultursatsningar i förorten.

En stor grupp medborgare kliver in på ett stadsdelsnämndsmöte i Biskopsgården. En mamma tar ordet, berättar om sin ilska över politikernas ignorans, över att i stort sett alla fritidsverksamheter har försvunnit. Dokumentären "Jag är fan en panter" är en berättelse om makt och om motstånd. Men också om en ny folkrörelse. Pantrarna ställer krav på politiker och nöjer sig inte med att lämna medborgarförslag.

De arrangerar sommarläger för ungdomarna i området och ser till att det byggs en konstgräsplan i området. De är ett utmärkt exempel på lokalt förankrad förändringsarbete - en aktivism kombinerad med sociala aktiviteter som ger legitimitet bland dem som bor där.

När regeringen till slut beslutat att anslå 170 miljoner för kultursatsningar i miljonprogramsområden och gör det genom Kulturrådet och Statens konstnärsnämnd blir det tyvärr raka motsatsen. Pengarna ska gå till "mötesplatser, rum, arenor för kultur och till kreativt skapande", säger kulturministern.

 

Historierna om kortsiktiga statliga och kommunala välgörenhetsprojekt i förorterna är många. De flesta har blivit satsningar utan lokal förankring eller inblick i de sociala rörelserna.

Det här är platser - som alla städer - som är dynamiska och komplexa. Miljonprogrammet står inför en upprustning. Enligt Boverket överförde kommunala bostadsbolag 3,7 miljarder till de kommunala kassorna 2012.

Hela vinsten får användas av kommunen om de går till "åtgärder som främjar integration och social sammanhållning". De pengarna borde staten följa upp. Vad använder kommunerna dem till? Innebär det faktum att bostadsbolagen måste agera affärsmässigt att de inte kan satsa på sociala åtgärder?

 

När kommunala Telge bostäder satsade i Hovsjö menade man att nyckeln för att lyckas var att "den sociala resan måste få ta sin tid innan man gör fysiska förändringar". Den sociala resan är den rörelse som "Jag är fan en panter" beskriver. Den är en av många som redan finns i förorterna. Det är statens - och stadens - plikt att se dem och stötta dess väg framåt.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag