Elin Grelsson Almestad. Foto: Eva LindbladElin Grelsson Almestad. Foto: Eva Lindblad
Elin Grelsson Almestad. Foto: Eva Lindblad
Bild från Cancerfondens kampanj. Foto: Cancerfonden/YoutubeBild från Cancerfondens kampanj. Foto: Cancerfonden/Youtube
Bild från Cancerfondens kampanj. Foto: Cancerfonden/Youtube

Cancerfondens retorik är smaklös och glättig

Publicerad

Cancerfondens kampanj "Säg nej till cancer" är en smaklös lifestylifiering av en av vår tids stora folksjukdomar, menar författaren och kulturskribenten Elin Grelsson Almestad.

”Säg nej till cancer!” uppmanar Cancerfonden i sin nya kampanj, som genom sociala medier och roliga filmklipp med Musse Hasselvall och Kakan Hermansson vill få Sveriges befolkning att ”anta utmaningen”. Nu är det nämligen dags att säga nej till ovanor som kan öka risken för cancer. Ut och jogga (men använd solskyddsfaktor!), stå inte nära rökare, skippa köttet och glaset vin. Den här kroppen ska inte drabbas av någon cancer inte!

Det är en smaklös lifestyleifiering av en av vår tids stora folksjukdomar, med ett språk hämtat från bantningsbilagor och hälsomagasin. Vem säger ja till cancer? Vem är inte medveten om att den där cigaretten eller fyllan förmodligen inte gjorde underverk för ens hälsa, varken på lång eller kort sikt.

Glättig retorik

Alla som sett någon de älskar ätas upp av en grym och skoningslös sjukdom vet att deras nej inte spelade någon roll. De flesta som drabbats av cancer vet däremot allt om hur oombedda råd om kost och motion regnar över en medan man kräks galla av cytostatiskabehandlingen. Många anhöriga vittnar om att när den älskade gått bort omskrivs det som att ”förlora kampen” eller ”kriget”, som om personen inte kämpade tillräckligt hårt.

I sitt reportage "Gilla läget!" från 2010 skrev journalisten Barbara Ehrenreich om hur hennes egen cancerbehandling präglades av uppmaningar om positivt tänkande och att se sjukdomen ”som en gåva”. Det är samma sorts retorik som präglar Cancerfondens kampanj. En glättig, hetsande we can do it-anda som närmast verkar besvärja faktumet att cancern, precis som såväl livet och döden, till en stor del är slumpartad, grym och ogreppbar. Den drabbar barn, unga och gamla. Rycker ifrån oss älskade familjemedlemmar, nära vänner och kära bekanta.

Djup orättvisa

Vi kan säga nej hur många gånger som helst, leva ett renlevnadsliv och anta utmaningen. Ändå kan du, jag eller någon vi drabbas dö alltför tidigt i en vidrig sjukdom. Den skörheten och djupa orättvisan kan inga livsstilskampanjer rå på.

 

Den här texten har även publicerats på skribentens Facebooksida

 

Följ Expressen Kultur på Facebook. Där kan du kommentera våra texter.

Elin Grelsson Almestad
Elin Grelsson Almestad
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag