På lördagen är rövarhjulet borta, det börjar klarna upp när avskedsfesten på Rosa Luxemburg-platz är i full gång, folk, barn, hundar, öl och musik. Foto: Maria EdströmPå lördagen är rövarhjulet borta, det börjar klarna upp när avskedsfesten på Rosa Luxemburg-platz är i full gång, folk, barn, hundar, öl och musik. Foto: Maria Edström
På lördagen är rövarhjulet borta, det börjar klarna upp när avskedsfesten på Rosa Luxemburg-platz är i full gång, folk, barn, hundar, öl och musik. Foto: Maria Edström
Tändsticksplån med bilder av hjulet och alla i ensemblen ligger i högar och man kan köpa tröjor och affischer. Det är imponerande hur snabbt Castorf med hjälp av konstnären Neumann direkt fattade kapitalismens varumärkesstrategi – Volksbühnes estetiska formel med logga och ett envist användande av den gamla tyska frakturstilen går definitivt genom bruset. Castorf vill ta med sig sin egen logga och det förvånar inte även om det varit bråk också om den, är den stadens eller Castorfs? Foto: Maria EdströmTändsticksplån med bilder av hjulet och alla i ensemblen ligger i högar och man kan köpa tröjor och affischer. Det är imponerande hur snabbt Castorf med hjälp av konstnären Neumann direkt fattade kapitalismens varumärkesstrategi – Volksbühnes estetiska formel med logga och ett envist användande av den gamla tyska frakturstilen går definitivt genom bruset. Castorf vill ta med sig sin egen logga och det förvånar inte även om det varit bråk också om den, är den stadens eller Castorfs? Foto: Maria Edström
Tändsticksplån med bilder av hjulet och alla i ensemblen ligger i högar och man kan köpa tröjor och affischer. Det är imponerande hur snabbt Castorf med hjälp av konstnären Neumann direkt fattade kapitalismens varumärkesstrategi – Volksbühnes estetiska formel med logga och ett envist användande av den gamla tyska frakturstilen går definitivt genom bruset. Castorf vill ta med sig sin egen logga och det förvånar inte även om det varit bråk också om den, är den stadens eller Castorfs? Foto: Maria Edström
Maria Edström är kritiker på Expressens kultursida. Foto: Olle SporrongMaria Edström är kritiker på Expressens kultursida. Foto: Olle Sporrong
Maria Edström är kritiker på Expressens kultursida. Foto: Olle Sporrong

Teaterlegendaren från DDR åker ut i kylan

Publicerad

Teaterlegendaren från DDR åker ut i kylan och gentrifieringen tar över.
Maria Edström ser slutet på en era i Berlin när regissören Frank Castorf tackar för sig.

Det regnar i Berlin denna helg i månadsskiftet, himlen har öppnat sig och på Rosa Luxemburg Platz utanför teatern Volksbühne håller man på att gräva upp skulpturen ”rövarhjulet” – ”Rauberrad”. Den flera meter höga metallskulpturen, som utgick från ett rövartecken från 1500-talet och som ser ut som en huvudfoting med två ben, skapades 1990 av scenografen Bert Neumann inför den – nu avgående – konstnärlige ledaren Frank Castorfs legendariska uppsättning av Schillers ”Rövarna” i det precis återförenande Tyskland. 

Volksbühne startade som en folkteater 1915 med namn som Max Reinhardt och Erwin Piscator i ledningen, nazisterna kallade den teatern på Horst Wessel-platsen och efter kriget och den faktiskt mycket framgångsrika tiden i DDR blev den en scen i det enade Tyskland. Regissören Frank Castorf, ett i DDR kontroversiellt namn, fick förtroendet att leda Volksbühne in i den nya tiden och han utlovade en ”dadaistisk ruin-estetik” – en rå, utflippad stil som blandade högt och lågt, klassiker och populärkultur i en då sällan skådad blandning som ett uttryck för det för tidsandan och som sen inspirerat långt utanför Tysklands gränser. 

Efterträdare utan teatererfarenhet

Men nu är det slut. Efter 25 år har de styrande i Berlin beslutat – trots debatter, öppna brev och kontroverser – att byta ut Castorf mot belgaren Chris Dercon som närmast kommer från Tate i London och som inte har någon som helst erfarenhet av teater.

 

LÄS MER - Maria Edström: Därför skrivs inga estetiska manifest idag 

 

Jag åker ner till Berlin för att försöka se Castorfs sista och helt utsålda uppsättning ”Ett svagt hjärta” efter novell av Dostojevskij och tänker att det fixar sig på plats. Det gör det inte. Jag tjatar ner den ampert vänliga kvinnan i kassan, dock utan framgång. Presspersonen har helt slutat svara på mina alltmer desperata mejl. Och varför ska de bry sig? Det är slut nu och foajén är tapetserad med affischer av rövarhjulet och texten ”Don't look back”. 

Castorf förstod kapitalismens varumärkesstrategi

Tändsticksplån med bilder av hjulet och alla i ensemblen ligger i högar och man kan köpa tröjor och affischer. Det är imponerande hur snabbt Castorf med hjälp av konstnären Neumann direkt fattade kapitalismens varumärkesstrategi – Volksbühnes estetiska formel med logga och ett envist användande av den gamla tyska frakturstilen går definitivt genom bruset. Castorf vill ta med sig sin egen logga och det förvånar inte även om det varit bråk också om den, är den stadens eller Castorfs?

Och även om jag inte får en biljett bjuds det generöst på utställningar och filmvisningar i den vackra men slitna teatern. I Tv-monitorer pågår hela tiden ett pärlband av gamla godingar plus scener ur den sista stora, sex timmar långa, uppsättning av Goethes ”Faust” – stilenligt mixar han den mest klassiska av tyska dramatiker med Frantz Fanon, fransk kolonialism, métron (franska tunnelbanan) och Paul Celan.

Svensk teater inte densamma utan Castorf

”Klassikerskändare” kallades Castorf i början, och han har alltid gjort som han vill; sprängt in citat, musik, blandat genrer – cowboyhattar hos Dostojevskij och neon-skyltar hos Tjechov. De färska torskar som daskade i scengolvet i Ibsens ”Frun från havet” upprörde Stockholmspubliken när de gästspelade i början på 1990-talet. Och även om det etablerade Teater-Sverige aldrig riktigt omfamnat Castorfs estetik har den gjort avtryck, inte minst i det flitiga användandet av film, videoprojektioner och mikrofoner på scen. Varken Staffan Valdemar Holm, Mattias Andersson eller Pontus Stenshäll hade varit densamma utan Castorf.

 

LÄS MER - Maria Edström: Varför fick inte Röhl göra en riktig mås?

 

Även om man kanske inte behöver hälla en öl över Dercon som ryktet säger att Frank Castorf gjort så kan man ju undra om ett gentrifierat, globaliserat Berlin håller på att ta över ett historiskt medvetet och kosmopolitiskt Berlin. Än så länge är planerna luddiga, Dercon vill ha dans på den gamla flygplatsen Tempelhof och vill spela Beckett apropå dessa ”Twitter och fake-news-tider”?! Kort sagt, en av kulturkonsultspråk präglad event/projekt-teater som helt bryter med den teaterhistoriska tradition som Castorf skapat som så originellt och banbrytande.

På lördagen är rövarhjulet borta, det börjar klarna upp när avskedsfesten på Rosa Luxemburg-platz är i full gång, folk, barn, hundar, öl och musik. Jag går mot U-bahn och vänder mig inte om. Don't look back.

 

Maria Edström är medarbetare på Expressens kultursida.

Relaterade ämnen
Maria Edström
Maria Edström
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag