Ur "Britney". Foto: / © KLARA GUr "Britney". Foto: / © KLARA G
Ur "Britney". Foto: / © KLARA G
Ur "Britney". Foto: / © KLARA GUr "Britney". Foto: / © KLARA G
Ur "Britney". Foto: / © KLARA G
Ur "Britney". Foto: / © KLARA GUr "Britney". Foto: / © KLARA G
Ur "Britney". Foto: / © KLARA G
Tone Schunnesson. Foto: Nora Lorek / NORA LOREKTone Schunnesson. Foto: Nora Lorek / NORA LOREK
Tone Schunnesson. Foto: Nora Lorek / NORA LOREK

Britney Spears får sin upprättelse på scenen

Publicerad

Britney Spears har fått betala ett högt pris för sitt kändisskap.

Tone Schunnesson ser en föreställning på Turteatern som skildrar kvinnans roll i popindustrin.

Jag har aldrig tyckt Britney Spears slogan ”It’s Britney, bitch” har fungerat eftersom hon inte är en trovärdig subba.

Hon är alldeles för mjuk och oskarp för att vara en bitch, men jag antar att det är en tvungen omskrivning för att hon inte ska framstå som ett offer för det pågående övergrepp som musikindustrin är, och det är just ordet ”Bitch” som lyser i mörkret på Turteaterns scen.

Det är en föreställning om kvinnor i popindustrin där det amerikanska fenomenet Britney Spears får fungera som katalysator. Britney slutade nämligen för länge sedan att uppfattas som människa och är numera ett fenomen på heltid, något regissören Py Huss-Wallin tar fasta på i ett kollage som gestaltar resan som tog sin början i Disneyklubben. Sex stycken skådespelare, kvinnor och män, klädda i identiska outfits får gestalta stjärnan och de glider ut och in ur röster, tider, peruker och karaktärer på en scen som i ett lekland skulle påminna om den Las Vegas-scen hon nu permanent uppträder på.

 

LÄS MER: En mardrömsfärd mot den stora tomheten

Britneys resa mot toppen

Ensemblen öppnar genom att dansa den koreograferade dans som alltid används som en måttstock på hur Britney mår och ser ut, och de dansar till "Work", en av hennes senaste hits. Låtens budskap är att om du begär ett glamouröst liv krävs hårt arbete. Men historien om Britney som skrivs fram på scenen påminner inte om begär. I stället påminner Britneys resa till toppen om hur vi håller boskap i en mjölkfabrik.

Pepsi, äktenskapet, Gud och skivbolagen existerar här sida vid sida för att konstruera den perfekta popstjärnan. Vem som bär skulden är dock inte lika tydligt. Ibland riktas scenljuset mot oss i publiken.

 

LÄS MER: "Sorry, men ingen ska vända sig om mot mig"

Kvinnors sexualisering

Scenerna är lika absurda som fängslande, vilket på ett lyckat sätt gestaltar hur kvinnor i offentligheten blir uppskruvat sexualiserade. Ett tiotal mekaniska bebisar kryper över scenen med röster inte helt olika en autotunad poplåt, en enorm uppblåsbar fläskfärgad docka med uppfläkt kön onanerar och ensemblen tar på sig dockhuvuden föreställande älskade Disneykaraktärer men med röster tillhörande en sadistisk idoljury. Ibland bryter sig någon loss och håller en kort monolog som ligger nära sammanbrottet. Det är okej, men den riktiga empatin brister och allra bäst blir drömspelet när ensemblen blir en kör av uppskruvat feminint tal fyllt av självhat, självtillräcklighet, naivitet och förhårdnad.

Jag garvar rakt ut av det odugligt manliga, gestaltat av Britney Spears baby daddy K-fed, men blir rörd och ledsen av hur man iscensätter en "jag har aldrig"-lek med referenser till Britneys alla offentliga förehavanden. Ömsint iscensätter Turteatern hennes segrar och nederlag, där det mest otänkbara skulle vara att någon gång prutta på scen.

 

LÄS MER: Britney Spears stora comeback

"Stackars Britney"

Föreställningen vilar på gränsen mellan rolig och obehaglig, hånfull och lojal. Det är en intressant ansats, även om det är problematiskt att pjäsen själv gör precis det den kritiserar. Stackars Britney, tur att hon aldrig kommer få sen den här dissektionen, men jag är trots allt glad över att få ta del av en sådan begåvad gestaltning.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook – så missar du inga nyheter!

 

Tone Schunnesson

Kulturen@expressen.se

Tone Schunnesson är författare och skribent, aktuell med romanen "Tripprapporter".

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag