Teju Cole, författare. Foto: RETHA FERGUSON / NATUR OCH KULTURTeju Cole, författare. Foto: RETHA FERGUSON / NATUR OCH KULTUR
Teju Cole, författare. Foto: RETHA FERGUSON / NATUR OCH KULTUR
"Kända och underliga ting" av Teju Cole."Kända och underliga ting" av Teju Cole.
"Kända och underliga ting" av Teju Cole.

Stängda rum och öppna platser

Publicerad

Teju Cole skriver bäst när han är på plats. Anna Hellgren läser en essäsamling som ibland är på väg över balkongräcket.  

Jag ska vara ärlig: efter de första 100 sidornas essäer och recensioner av litterära verk stod jag beredd med boken vid balkongräcket. Den Teju Cole vars prosa jag lärt mig älska genom romaner och artiklar, den oändligt bildade och generösa flanören, konstvetaren, fotografen, författaren, krymper här sina annars så luftiga världar till små stängda rum som bara (kanske) de verkligt invigda vill röra sig i. 

Mailar med Aleksandar Hemon

Det är högtravande och snårigt, pretentiöst på det allra mest frånvända viset – och en aldrig sinande hyllningskader till män, män, män. Det hela når något slags ofrivilligt komiskt klimax när författarkollegan Aleksandar Hemon i en publicerad mejlväxling dubbar Teju Cole till "en av vår tids främsta twittrare".

Men sen blir det bättre.

"Kända och underliga ting" är en slags trestegsraket, indelad i avsnitten "Läst", "Sett" och "På plats". Hela tiden är författaren i rörelse, än på stipendievistelse i Schweiz, än på förlagsmiddag i en exklusiv New Yorkvåning. Teju Coles liv är lika delar fascinerande som avundsvärt: en spränglärd mångkonstnär lika hemma i Saõ Paolo eller Lagos som på den brittiska landsbygden. 

 

LÄS MER – Anna Hellgren om Teju Coles "Öppen stad": Ett mäktigt allkonstverk 

 

"Läst" innehåller som sagt texter om litteratur, "Sett" behandlar film, konst men mest av allt fotografi. Också den delen lider en del av hyllningstexter till kända manliga genier – men de gånger kvinnor nämns, med enstaka undantag endast som bifigurer, blir det genast intressantare. För till skillnad från de redan kanoniserade männen är kvinnorna mer okända, och inför deras verk blir också Cole en bättre iakttagare. Friare, skarpare. 

Instagram har förändrat fotokonsten

Detsamma gäller texterna om konst skapad av Googles bild- och kartfunktioner, eller analyserna av hur medier som Instagram kanske för alltid förändrat fotokonsten. 

Som allra bäst, och när Teju Cole är riktigt bra är han bättre än nästan alla andra, är bokens avslutande del. Litteraturen och konsten är med här också men texterna får slå ut i hela kroppen på läsaren, inte bara huvudet, och bli till öppna platser snarare än stängda rum. 

 

LÄS MER: Nils Schwartz om Teju Coles "Every day is for the thief" 

 

Hans texter om Robben Island, Palestina, Rom och Barack Obamas första valseger skildrar till exempel samtliga saker jag läst om hundratals gånger tidigare – apartheid, den orättfärdiga ockupationens vardagliga våld, migration och klassicism och raspolitik i USA – men gör det på ett sätt att både berättelserna och insikterna blir nya. Som läsare slits man mellan impulsen att kasta sig över nästa text om nästa plats – eller att störta ut på internet och leta efter ännu mer läsning av andra om samma sak; hitta fler fotografier av den där fantastiska konstnären.

Det är värt ganska många sidors initial plåga.

 

ESSÄER

Teju Cole 

Kända och underliga ting 

Översättning Eric MacQueen

Natur och kultur, 415 s.

 

Anna Hellgren är litteraturredaktör för Expressens kultursida.

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag