Lyrik: Dikten rasar

Publicerad
Uppdaterad

Ann Jäderlund rör

sig i sin nya diktsamling i domäner som skulle kunna viftas undan som kvinnligt privata. Men ingen kommer att förgulliga hennes poesi, trots att den, parallellt med sitt tunga allvar, är vild och knäpp. Ann Jäderlund befinner sig nämligen nuförtiden, på gott och ont, på en piedestal klart jämförbar med de kanoniserade männens, det vill säga utom all fara för förminskning. I det läget är risken i och för sig omvänd - alltför stor vördnad skymmer de stråk av misslyckande läsaren behöver för att kunna möta dikten som en jämbördig. Kanske är det för att krångla sig ur oberörbarheten som Ann Jäderlund nu gått ännu längre än i förra boken, Blomman och människobenet, i att förfula den egna poesin. Ann Jäderlund

I förra boken lät

Jäderlund, i frågande och trevande texter, bland annat ordet blomma lirka sig så långt bort från blomsymbolens självskrivna innebörder som möjligt. I nya samlingen gör hon samma sak med ordet vatten. I en cylinder i vattnet av vattengråt är titeln, och det vore lätt att läsa in ett offerbetonat och självupplöst tillstånd. Men ett av Jäderlunds starkaste särdrag är att kortsluta ordningsreglerna för aktivitet och passivitet, makt och maktlöshet, aggression och omtanke. Hon aktiverar alltså vattnets lurpassande aggressivitet - inte i framträdelseformer som piskande vågor eller stormande hav, utan genom det laddade lugnet i en stillastående undervattensbubbla. Stämningen i den genomskinliga och samtidigt slutna cylindern, ett slags fysisk plats för minnesbilder utskurna ur en klart angiven tidsperiod (1967-78), är rabiat och ursinnigt sorgsen snarare än blödigt snyftande.

Även sexualiteten,

som visserligen också tidigare har varit stark men som sällan talat vulgärt klarspråk, avfyras nu mot läsaren i en skur av könsord. Det är som om de tidlöst vackra och sensuellt oroande kärleksdikterna från de tidiga diktsamlingarna Som en gång varit äng och Snart går jag i sommaren ut har trashats till och slagit klorna i ett brunmurrigt 70-tal av luciafyllor och "cigaretthårdingar" i manchesterkläder. Dessutom går Ann Jäderlund allt längre i sin upplösning av den suggestivt pumpande, tuktade rytmen. De nya dikterna drivs av en smärtsam ilska, men även de mest såriga och oförlåtliga minnena i den instängda bubblan sänder taktila tryckvågor in i en levande framtid. Den rasande minnessjälen är också en bundsförvant, och framtiden är skitig, stark och rolig.
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag