VÄRLD FULL AV LIV. Det kryllar av krumelurer på Norrlandsoperan. Foto: Malin ArnessonVÄRLD FULL AV LIV. Det kryllar av krumelurer på Norrlandsoperan. Foto: Malin Arnesson
VÄRLD FULL AV LIV. Det kryllar av krumelurer på Norrlandsoperan. Foto: Malin Arnesson
Wilhelm Carlsson. Foto: Joachim WallWilhelm Carlsson. Foto: Joachim Wall
Wilhelm Carlsson. Foto: Joachim Wall
Gunilla Brodrej. Foto: Ylwa YngvessonGunilla Brodrej. Foto: Ylwa Yngvesson
Gunilla Brodrej. Foto: Ylwa Yngvesson

Barnvänligt rävspel på Norrlandsoperan

Publicerad

Gunilla Brodrej ser "Den listiga lilla räven", en lyckad familjeoperation på Norrlandsoperan.

Det görs för få familjeföreställningar på de stora scenerna i våra operahus. I synnerhet i huvudstaden. "Nötknäpparen" i all ära. Men nog måste man kunna hitta på nåt annat efter 20 år. Dessutom är det en balett och inte en opera. I april har en ny stor dansföreställning, "Alice i underlandet" premiär. Men när det gäller familjeopera har Umeå från och med nu försprånget.

Från början kanske inte Norrlandsoperan hade tänkt att "Den listiga lilla räven" (1923) skulle bli en färgglad upplevelse för hela familjen, (för några veckor sedan sänktes åldergränsen från elva till sju).

Men regissören som fick jobbet var Wilhelm Carlsson och han har tagit tillvara på leken och sagan och den överraskande frejdiga feminismen. Han har skippat eventuella kopplingar till Leoš Janáčeks förälskelse i den 40 år yngre Kamila Strösslova. (Jag har sett vuxenversioner av "Den listiga lilla räven" där skogsvaktarns upphetsning inte går att ta miste på när han smeker sin infångade rävhona.)

Allting börjar om

I Alexander Krampes nedbantade arrangemang (2008) är de sexuella undertonerna och det gubbiga värdshussnacket om "zigenarflickan" Terynka fimpade. Utan att göra våld på librettot frilägger Linda Malliks översättning en historia om en orädd rävtjej (Magdalena Risberg) som tar för sig av livet innan skogsvaktarn (Jakob Högström) avslutar det med sitt gevär. Listigheten består i att hon som en annan Valerie Solanas bokstavligen dödar den överspända tuppen i hönsgården.

Rävarna Matilda Paulsson och Magdalena Risberg tvinnar samman sina suveräna sopranröster, flyttar in i grävlingens lya och avlar rävvalpar som fyller halva scenen. Eftersom det är opera vet vi dessvärre ändå hur det går för tjejen. Men berättelsen slutar som den börjar, i naturens eviga kretslopp, och därmed dör ju ingen. Allting börjar om.

Fröjd att höra Norrlandsoperans orkester

Scenografen tillika kostymören Marcus Olson tycks ha fått glädjefnatt av uppgiften att göra om barnkören till sci fi-versioner av flugor, möss, hermeliner och grodor. Detta i en sorts Teletubbies-värld där alla landar mjukt. Till det ska läggas Markus Granqvists årstidsväxlingar på filmprojektioner.

Finge jag önska något mer så vore det en välbehövlig förstärkning i barnkören samt några riktiga dansare och en koreograf.

Janáceks musik är bitterljuv, impressionistisk och nationalromantisk. Skogen är (som texten lyder) full av under. Det är en fröjd att höra Norrlandsoperans orkester lira denna blott 65 minuter långa opera som säkert inte är särskilt lätt att spela, men som låter så under Dalia Stasevskas ledning.

Det är nu som Norrland ska gå på opera för första gången, och ta med hela familjen.

Föreställningen ska på turné. Alla under 19 betalar 60 kronor. Bra, Umeå!

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag