Towa Carson är ett strålande alternativ till Lisa Ajax.Towa Carson är ett strålande alternativ till Lisa Ajax.
Towa Carson är ett strålande alternativ till Lisa Ajax.
Ted Gärdestad istället för Anton Hagman och... Foto: Per KagrellTed Gärdestad istället för Anton Hagman och... Foto: Per Kagrell
Ted Gärdestad istället för Anton Hagman och... Foto: Per Kagrell
...Lill-Babs istället för Ace Wilder om artikelförfattaren själv får välja....Lill-Babs istället för Ace Wilder om artikelförfattaren själv får välja.
...Lill-Babs istället för Ace Wilder om artikelförfattaren själv får välja.

Bakåtsträvarens guide till Melodifestivalen

Publicerad

Allt var bättre förr.

Gunilla Brodrej serverar hela listan på de gamla svenska artisterna som sparkar rumpa med de nya.

Det ska erkännas. Melodifestivalens alla deltävlingar har avgjorts utan att medborgarna på min adress har tryckt på några mentometerknappar eller slickat igen kuvert med favoriter och postat till Radiotjänst. Dessutom har bildrören smält i vår tv i samband med att vi glömde stänga av när vi bjöd över grannarna på kalvsylta och ett parti canasta häromsistens.

Men när jag nu ändå på vänligt men bestämt uppdrag av min överordnade, som anser att festivalen förtjänar uppmärksamhet från någon som föddes under förra århundradet, hör på melodierna upptäcker jag att tiden har stått still.

Ingenting har hänt sedan Lill-Babs

Om man kisar med öronen mot årets bidrag så verkar det nämligen som att ingenting har hänt sedan Lill-Babs levde livet medan undertecknad kasade fram i barnhagen med enorma blöjor mellan benen.

Man kan faktiskt utan omsvep ersätta Ace Wilders "Wild child" med Lill-Babs "Leva livet", Boris Renés "Her kiss" med Björn Skifs "Härligt härligt men farligt farligt" och Lisa Ajax "I don't give a" med Towa Carsons "Alla har glömt".

 

Här är hela listan på den gamla svenska populärmusiken som gör lyssnaren sin kur minst lika bra som kvällens finalbidrag.

1. "Leva livet" med Lill-Babs i stället för "Wild child" med Ace Wilder.

"De ska få se vem de roat sig med", sjöng Lill-Babs hotfullt. Ingen ville vara den där Yvonne eller hennes nya kärlek, den svekfulla Janne, när vildkatten Lill-Babs bestämde sig för att leva livet.

 

2. "Härligt härligt men farligt farligt" med Björn Skifs

i stället för "Her kiss" med Boris René.

Tonårskärleken har aldrig bultat hårdare från underlivet än när Björn Skifs growlade underförstådd åtrå framför sin publik. Alla fattade vi vad "hans farsa sa". Och att det handlade om mycket mer än en kyss.

 

3. "Tack för att du älskar mig" med Towa Carson i stället för "I dont give a" med Lisa Ajax.

När man är lycklig så har man rätt att tala om det för hela världen, sjöng Towa Carson. På Lisa Ajax samtidssvenska heter det "I don't give a". På 1960-talet var det fult att låta så självupptagen även om man var det.

 

4. "Hon gör allt för att göra mig lycklig" med Tomas Ledin i stället för "I can't go on" med Robin Bengtsson.

Robin Bengtsson klarar inte av att gå vidare framåt. Den välsittande kostymen stramar. Tomas Ledin försattes i ett liknande tillstånd när han fick syn på den enda flickan för sin rastlösa själ.

 

5. "Rättvikarnas gånglåt" med Kebnekaise i stället för "En värld full av strider" med Jon Henrik Fjällgren feat Aninia.

Möjligen skulle en person med dåligt musiköra och dåligt omdöme säga att Jokkmokks-Jokke eller "Den rockande samen" Sven-Gösta Jonsson har någonting gemensamt med Jon Henrik Fjällgren. Jag hävdar att "En värld full av strider" har mer gemensamt med proggbandet Kebnekajse.

 

6. "Så mycket bättre" med Ted Gärdestad i stället för i stället för Anton Hagman med "Kiss you goodbye".

Det finns ett växthus för gitarrkillar som är klädda i jeans och låter klädsamt sårbara. Men Anton Bergman får ursäkta. Det blev så mycket bättre med Ted Gärdestad.

 

7. "Kärleken är evig" med Lena Philipson i stället för Mariette med "A million Years".

Vad Mariette menar är att "kärleken är evig när vi rör varandra, ingenting är större än det här" vilket Lena Ph förmedlade med större rymd och glamour. Utan att vara omgiven av dansare som dinglade i navelsträngar.

 

8. "Upp över mina öron" med Eriksson Glenmark i stället för "Gotta thing about you" med FO&O.

Tre kulturamakillar är fler än två dinosaurier. Men jag föredrar, och det har ni förstått vid det här laget, ändå generationskamraterna Eriksson och Glenmark som dessutom använder ett gammalt trevligt svenskt talesätt.

 

9. "Två lika är ett" med Pugh Rogefeldt i stället för "Hold on" med Nano.

Förr i tiden visste vi inget om nanoteknik och Pugh visste ingenting om drum and bass, men trummorna sjöng, basen gungade, Pugh sjöng och herreminje vad det svängde. Jag kommer direkt.

 

10. "Elisabeths serenad" med Inger Berggren i stället för "As I lay down" med Wiktoria.

Ingen schlagerfestival är komplett utan en disneyprinsessa med ton "så spröd och fin". Året jag föddes låg Inger Berggren på Svensktoppen med den eteriska "Elisabeths serenad". Och det har jag inte tagit nån skada av.

 

11. "Baby Twist" med Stikkan Anderson i stället för "Good lovin" med Benjamin Ingrosso.

Det kan vara åldersdiskriminering. Men jag ser ett litet litet barn framför mig.

 

12. "Boogieman blues" med Owe Thörnqvist i stället för "Varm korv boogie" med Owe Thörnqvist.

Eller hur det nu var. Sak samma. Allt går igen, och särskilt Owe.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag