VALSAR RUNT. Dans på förfesten till efterfesten. Foto: Suvad Mrkonjic
VALSAR RUNT. Dans på förfesten till efterfesten. Foto: Suvad Mrkonjic

Att stå för fiolerna

Publicerad

Magnus Almqvist om synen på musiker som gratisarbetare.

För cirka en månad sedan fick jag, i min roll av heltidsjobbande frilansmusiker, ett erbjudande om att spela och samordna en happening på Nobelprisets efterfest. Denna förfrågan slutade tyvärr som så många andra gånger i besvikelse, eftersom jag mötte en uppfattning som jag stött på tidigare hos eventbyråer, festkommittéer och andra privata arrangörer av musik och kultur: att det vi kulturarbetare bidrar med i stort sett bör vara en gratistjänst.

Man ska i princip vara tacksam att man får utrymmet att synas, ta del av häftiga fester, uppleva exotiska resor. "Det är bra PR", brukar det heta.

 

Med många vändor fram och tillbaka i budget, antal repdagar, uppsättning musiker och utrustning hade äntligen en överenskommelse nåtts. I sista sekund bestämde sig trots det eventledningen för att de vill ha ut mycket mer reptid och utrustning för pengarna (som inte är några pengar att tala om från början). "Erbjudandet stod inte längre i relation till ersättningskravet", som de uttryckte det.

Efter att ha postat ett inlägg på Facebook om att man prioriterar exempelvis chokladfontäner framför att ge rimligt betalt till etablerade musiker med mångårig jobberfarenhet och utbildning, fick jag stort gensvar från kolleger och andra musiker som berättar om sina möten med samma attityd. Några har till och med haft samma diskussioner med Polarprisets kommitté, som kommit med samma ursäkter för att inte betala skälig ersättning för sin underhållning!

 

Polarpriset är ett av världens största musikpris och om inte ens deras organisation vill betala för musiken är det inte konstigt att musiken som konstform är hotad. Vad säger det om hur vi värderar kultur i dag?

Jag är en utbildad musiker och har sedan 14 års ålder övat och slipat mina färdigheter minst 25 timmar i veckan. En arbetsvecka för mig innebär i stort sett aldrig mindre än 50 timmar obetald tid.

Att då få höra att det inte finns några pengar för musiken inräknat i budgeten, men att man får nöjet att vara med på fin fest, får mig att fundera över hur det skulle se ut om en läkare, pilot, arkitekt fick höra detsamma? Om en utbildad kökschef med lång erfarenhet förväntades jobba samma antal timmar i veckan på en finrestaurang, med enbart behållningen att få stå i ett välutrustat kök? Matlagning är ju trots allt hans passion.

 

Magnus Almqvist

kulturen@expressen.se

 

Magnus Almqvist är frilansande musiker.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida