Anna Pettersson framför Anna Pettersson. Foto: Photographer: Elisabeth Ohlson W
Anna Pettersson framför Anna Pettersson. Foto: Photographer: Elisabeth Ohlson W

Anna själv tredje

Publicerad

TEATER

FRÖKEN JULIE | Av August Strindberg | Regi Anna Pettersson | Strindbergs Intima Teater. Speltid; ca 1,25

Mellan ridstövlarna och rakkniven utspelar sig Anna Petterssons denaturaliserade resumé av Fröken Julie. Hon regisserar sig själv i alla tre rollerna och dessutom sig själv som regissör regisserande sig själv som skådespelare.

Till sin hjälp har hon kameramannen Max Marklund som ömsom simultanfilmar henne på scenen, ömsom lägger ut förinspelade närbilder på storbildsskärmen i fonden. Pettersson reglerar själv diverse ljud-effekter, ibland med en loop som får repliker att ligga som understämmor till varandra. Emellanåt läser hon innantill i manus eller delegerar repliker till åskådare på första bänk.

Vad vi bevittnar är en dekonstruktion av Fröken Julie - eller snarare en dekonstruktion av en föreställning av Fröken Julie, iscensatt som kärleksfullt lustmord. Pettersson rycker fjädrarna av pjäsen som vore den en nyss nackad grönsiska. Mestadels är det roligt, någon gång tjatigt, ofta tänkvärt.

Genom att spela alla tre rollerna utan överdrivna variationer i diktion och röstläge internaliserar hon dem i en gestalt, likt utflöden av ett och samma villrådiga medvetande. Hon gör en diffusare och osäkrare 2000-talsmänniska av de tre 1800-talsmänniskorna, där de rör sig i sina strikt uppdragna köns- och klassfåror i såväl samhälle som diktarsjäl.

I programbladet hoppas Pettersson att föreställningen ska få oss att upptäcka Fröken Julie på nytt. Det tror jag inte. Pjästexten ligger där pjästexten är lagd.

Föreställningen är däremot ett utmärkt tillfälle att upptäcka Anna Pettersson på nytt, hennes talang, hennes humor, hennes intelligens, hennes mångsidighet.

Nils Schwartz ((tecknad))
Nils Schwartz ((tecknad))

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida