Richardson och Klinga. Foto: Sören Vilks
Richardson och Klinga. Foto: Sören Vilks

Ämnar osäkra golvet under publikens fötter

Publicerad

En kvinna går omkring i sitt hus, där känner hon sig hemma, där har hon sin trygghet, försäkrar hon. Hennes väninna, som bor i grannskapet kommer på besök, också hon trygg i sin värld, väninnorna är väl införstådda med varandra. De väntar på kvinnans man, som väninnans dotter har lovat hämta upp på hans jobb. Men de dröjer.

Medan de båda kvinnornas oroar sig för att någonting har hänt, börjar deras tankar vandra i väg. De ser för sin inre syn andra kvinnor som är utsatta för hotfulla situationer, det kan vara krig, det kan vara en naturkatastrof. Deras föreställningar brutaliseras, den ena kvinnan blir ihjälsparkad av sin man, den andra överger sin dotter.

Lygre vill osäkra golvet

I det här skedet är det inte längre möjligt att skilja på de båda kvinnornas identiteter, föreställer de dem de är eller dem de föreställer, och är inte vad de "är" också en föreställning om vilka de är? Det är ju trots allt en teaterpjäs de uppträder i.

Pjäsen heter "Jag försvinner" och är skriven av den norske dramatikern Arne Lygre. Med Karl Dunérs uppsättning på Dramaten introduceras han i Sverige. Men Lygre är inget nytt stjärnskott på dramatikerhimlen. Han är 45 år, fick sin första pjäs uppförd för 15 år sedan och har spelats flitigt runtom i Europa sedan dess. Svenska teaterkikare har inte första siktet inställt på grannlandet. Det dröjde länge också innan Jon Fosse såg en svensk scen.

Nu är jag inte helt säker på att Arne Lygre kommer att få samma genomslag som Fosse, i varje fall inte publikt. Scenspråket i "Jag försvinner" är ett snäpp för mycket inskruvat i sig självt. Karl Dunér försöker lösa komplikationerna genom att inledningsvis iscensätta kvinnornas dialog som upplysta filmrutor i omgivande mörker. Elin Klinga och Marie Richardson spelar stillsamt fram väninnerelationen till något mera spänt och prekärt, och mot slutet kommer också den försvunne mannen in i bilden i Peter Engmans gestalt, nu indragen i en ny relation.

Lygre vill osäkra golvet under teaterpublikens fötter, där vi sitter fjättrade i inlevelseestetikens illusioner. Fan vet om han lyckas.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag