ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
James Rosenquists "I love you with my Ford", 1961, samt Tom Wesselmanns "Smoker banner", 1971.
James Rosenquists "I love you with my Ford", 1961, samt Tom Wesselmanns "Smoker banner", 1971.

Amerika i vårt hjärta

ANNONS:
Konst

"Pop konst design"

Moderna museet, Stockholm, till 22/9

De kom från andra sidan havet, från den nya världen. De var moderna, snygga, och med stort självförtroende. De var positiva och optimistiska och verkade oövervinnerliga, allt var möjligt. Den gamla världen hade under seklets första hälft gjort sitt yttersta för att förgöra sig själv. Nu hade den nya världen inte bara hjälpt till att stoppa den bruna fasan, den blev också en garant mot det av många lika fruktade röda hotet.

I den gamla världen hade man suttit i stärkta kläder på gamla kaféer och lyssnat till orkestrarnas slagdängor och kupletter. Hur urmodigt och omöjligt var inte det jämfört med att bära jeans och T-shirt, dricka Coca-Cola och lyssna på bebop, eller rock'n'roll från en jukebox?

Redan när GI Joe och hans buddies bjöd på Wrigley's och Lucky Strike i byar utanför Turin eller Frankfurt 1945 stod det klart att framtiden kom från USA. Det kom snart också pengar därifrån till den gamla världen, och med dem konsumtionskulturen.

Snart nog kom det konst också, lika oemotståndlig.

Den gamla världen hade sin efterkrigskonst, den försökte börja om från början med abstrakta former eller genom att söka till en primitiv förhistoria (Fautrier, Dubuffet, Beuys, arte povera...) men den gråa europeiska konsten saknade popkonstens här och nu. Popkonsten utgick inte från den gamla kulturen utan från den nya tidens ting, från Coca-Cola och serietidningar och bubbelgum.

Det talas ofta om hur Sverige var första europeiska land att omfamna den nya amerikanska konsten, med legendariska utställningar som "Fyra amerikanare"1962 och "Amerikansk pop-konst - 106 former av kärlek och förtvivlan" 1964 - och 1968 den första museiutställningen i världen med Andy Warhol.

Det finns många förklaringar till den svenska omfamningen av USA, en är att vi aldrig riktigt varit del av den kontinentala kulturen och historien. Vi har sluppit krigen men heller aldrig riktigt känt oss hemma med de där koderna och den där förfiningen som utvecklats under tusentals år av att leva i städer.

En försvinnande liten del av oss satt på kaféer och lyssnade på salongsmusik. Vi åkte till marknaden i grannbyn en gång om året och drack brännvin till frukost. Amerikanerna blev våra lyckade, förverkligade och oblyga äldre syskon och förresten hade en tredjedel av vårt lands befolkning ändå utvandrat dit under 1800-talets andra hälft.

I "Pop konst design" skriver Moderna museet ännu en gång sin historia, denna gång i samarbete med danska Louisiana och tyska Vitra, det senare en möbelproducent och ett av världens främsta designmuseer. Här sägs inget särskilt nytt - att popkonsten påverkades av bruksföremål och att formgivare senare tagit popkonsten till utgångspunkt för sin design är knappast ett sensationellt påstående.

Det är en fin, färgsprakande, sprudlande, positiv och liksom optimistisk utställning över hur efterkrigstiden kom att se ut och hur det amerikanska inflytandet kom att användas och omtolkas och utvecklas i konst, design och grafisk form under flera decennier. Men det verkligt intressanta är egentligen hur den nostalgiska dimensionen får tydligare konturer för varje gång popkonsteran presenteras. För det här är en framtid som har passerat.

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
MEST LÄSTA ARTIKLARNA PÅ KULTUR
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
LUNCH MED MONTELIUS/12
SUCCÉ: EN VARG SÖKER SIN POD
ANNONS:
POPKRITIKDEBATTEN
DANNE LÄXAR UPP JANNE
ANNONS:
UKRAINA
BLOGGAR
ANNONS:
KULTURPRISFESTEN 2014/TV-klipp
Mest lästa om kultur
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader