Offentlig konst är förvisso offentlig – men den får inte spridas till allmänheten hur som helst. Foto: By Jssfrk (Own work) [CC0], via Wikimedia Commons
Offentlig konst är förvisso offentlig – men den får inte spridas till allmänheten hur som helst. Foto: By Jssfrk (Own work) [CC0], via Wikimedia Commons

Alla förlorar på tvisten om offentlig konst

Publicerad

Att göra foton på offentliga konstverk tillgängliga för en bred allmänhet har plötsligt blivit olagligt.

Björn Barr ser en rättstvist där alla framstår som förlorare.

I närheten av min gata tronar en yppig kvinna bland fläderbuskarna: Händerna slingrade kring huvudet, ansiktet mot trädtopparna. Blygden trotsigt vänd mot de sporadiska Konsumbesökarna.

Hon heter "Melodi", och är en skulptur av konstnären Nils Sjögren – samme Nils som för övrigt var ordförande i Konstnärernas riksorganisation och professor vid Konstakademien i Stockholm 1931-1941. Därtill en av Isaac Grünewalds närmsta vänner.

Om det verkar som att jag skriver innantill, beror det på att så också är fallet. För några minuter sedan visste jag ingenting om det där konstverket. Men så besökte jag sajten offentligkonst.se – Wikimedia Sveriges databas för att uppmärksamma landets offentliga verk. Här kan du snabbt få fram verkets namn, upphovsman och tillkomstår. I vissa fall även en bild.

Den sortens folkbildning kan snart vara all.

I dag meddelade Högsta domstolen sitt beslut i tvisten mellan branschorganisationen Bildupphovsrätt i Sverige (BUS) och Wikimedia Sverige. I korthet: Att tillgängliggöra och sprida fotografier av offentlig konst i så stor skala som Wikimedia har gjort, är ett brott mot den enskilda konstnärens upphovsrätt.

Lagtextens undantag

Att Wikimedia saknar kommersiellt syfte, och i stället finansieras via privata donationer, spelade ingen roll. Inte ens undantaget, där lagtexten slår fast att "konstverk får avbildas om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus", lyckades beveka domstolen.

BUS publicerade ett triumfatoriskt pressmeddelande på sin hemsida efter domslutet. Synd bara att alla andra förlorar: Konstnärerna, som sannolikt blir av med ett viktigt skyltfönster mot omvärlden. Allmänheten, som förlorar en av få konstallmänningar på nätet. Upphovsrättslagstiftningen, som än en gång framstår som hopplöst daterad.

Kanske hade Gene Wilders klassiska citat från "Willy Wonka och chokladfabriken" varit nog:

You get nothing! You lose! Good day, sir!

 

Följ Expressen Kultur på Facebook. Där kan du kommentera våra texter.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag