Marina Abramović betraktas av många som en av världens främsta performancekonstnärer. Hon är aktuell med självbiografin "Gå genom väggar". Foto: ANDREW MEDICHINIMarina Abramović betraktas av många som en av världens främsta performancekonstnärer. Hon är aktuell med självbiografin "Gå genom väggar". Foto: ANDREW MEDICHINI
Marina Abramović betraktas av många som en av världens främsta performancekonstnärer. Hon är aktuell med självbiografin "Gå genom väggar".  Foto: ANDREW MEDICHINI
Nils Forsberg är konstredaktör och skribent på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERGNils Forsberg är konstredaktör och skribent på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Nils Forsberg är konstredaktör och skribent på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Abramović är kvinnan som går genom väggar

Publicerad

Nils Forsberg roas av Marina Abramović självbiografi, om en naket nyfiken konstnär som inte backar för något. 

Häromveckan köade folk i timmar för att få chansen att delta i Marina Abramović performance på Skeppsholmen i Stockholm – hennes liv och konst verkar utgöra en oemotståndlig cocktail för vår tid. 

En del nycklar till fenomenet Abramović finns i den självbiografi som kom på engelska i höstas och nu påpassligt ges ut på svenska. 

Läs mer: Abramovic är drottning av performacekonsten 

Föräldrarna var nationalhjältar

Rakt och rättframt berättar hon om uppväxten i 1950-talets Belgrad med en uppenbarligen psykiskt sjuk mor med svår kontrollmani och en notoriskt otrogen far, båda nationalhjältar i Titos Jugoslavien efter att ha varit partisaner. 

1970-talets resor ut i Europa med legendariska performanceframträdanden, och mötet med tvillingsjälen Ulay följs av ett 1980-tal med intresse för urfolkstraditioner och vad som väl bäst sammanfattas som new age.

1990-talet präglas av Balkankrig men också ett begynnande bredare genombrott. Plötsligt dyker namn som Yamamoto och Givenchy upp i stället för egenstickade tröjor av stinkande sardisk ull.

Urtypen för en stark kvinna

Marina Abramović är rolig. Hon har tillräckligt distanserad blick för att drastiskt kunna skildra 1970-talets mest flippade existenser, hon är naket nyfiken i mötena med främmande kulturer (att ett stycke om aboriginer fick strykas i den första engelska utgåvan säger bara något om vår hysteriska tid), hon träffar män och tänker ungefär ja ja, det här kommer inte att sluta bra men jag kör ändå. 

Ulay beskrivs mellan raderna som en vekling som inte pallar med deras mest krävande performance medan Abramović blir urtypen för en stark kvinna som övervinner smärta och rädsla och aldrig backar för något.

Läs mer: Konsten att bli golvad av en konstnärsguru 

Amelia är peppigare  

Det där sista gör att det aldrig riktigt blir peppigt som ett porträtt i Amelia. Marina Abramović går, som det heter i bokens titel, faktiskt genom väggar. 

Synd bara att inte en förlagsredaktör eller två har fått gå igenom översättningen. Att Konstakademien i Belgrad får heta Academy of fine arts, i en svensk utgåva, är bara en av många obegripliga formuleringsval. I en bok av och om någon som är så noga med formen ser det extra slarvigt ut.

 

Biografi

Gå genom väggar

Översättning: Linda Skugge

Brombergs, 388 s.

 

Nils Forsberg är skribent på Expressens kultursida.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag