Aase Berg/Litteratur lördag

Publicerad
Uppdaterad
Aase Berg: "Mitt ständiga återvändande till poesin har praktiska orsaker: barn."
Jag är egentligen romanförfattare. Jag skriver häpnadsväckande prosaverk, väldiga vidsträckta världar av suggestiv miljögestaltning och förkrossande inkänning i ovanliga och vanliga varelsers liv. Det är bara det att de där romanerna aldrig tycks vilja komma ut i text. Det enda som rinner ut genom mina fingrar är diktsamlingar.
Jag har skrivit en nu igen, den går bland annat ut på att jag har försökt pejla psykologin och varseblivningen hos mina hedemorahönor. Det känns avgörande för jordklotets globala framtid att även de obegripliga livsformernas världsåskådning och samhällssyn gestaltas i litterär form.
Överhöghetshönan Gullan har för övrigt haft förvånansvärt mycket gemensamt med Maud Olofsson. Fast i förrgår natt käkade räven upp hela flocken, det var krig och allt är skövlat, så fan vet hur det ska gå nu. Men i alla fall: jag hade hellre skrivit en roman om hönorna. Richard Adams Den långa flykten typ, fast i Monika Fagerholms anda.

Mitt ständiga återvändande till poesin har praktiska orsaker: barn. Det är omöjligt att uppnå kontinuiteten som krävs för ett prosabygge. För många vinterskor ska inhandlas, för många gympapåsar ska packas, för många försörjningsjobb ska avverkas för att skona familjen från påhälsning av kronofogden.
Romanskrivande är ett heltidsjobb med krav på många månaders daglig närvaro i berättelsen. Dessutom är prosan manipulativ, vilket kräver en långsiktig strategi. Med ofrånkomliga men ofta outtalade regler för mellanmänsklig kommunikation lirkar författaren in sin läsare i samspel.
Poesiskrivandet handlar mer om att avtäcka en inre värld man kan besöka ryckvis. Poesin är en underström som fortsätter forsa tills diktsamlingen är skriven, oavsett hur många gånger man lämnar den. Det ryms många gympapåsar mellan nedslagen i mitt poetiska universum.

Finns det då ingen felande länk mellan prosa och poesi, som på något sätt kan hjälpa mig att forcera ljudvallen mot det omöjliga?
Jo, faktiskt. Jag och mina kolleger i gävleborgska författargruppen Bläck fick nyligen i uppdrag att skriva dramatik. Det gick som smort, trots att flera av oss är totala noviser. Jag tror jag förstår varför: där prosan är outtalat reglerad är dramatiken så uppenbart, hejdundrande manipulativ. Och detta på ett ögonblickligt plan, kommunikationen mellan karaktärerna utspelar sig i nuet. Bakom varje replik lurar en resonansrik och komplex värld, men den kan triggas fram på en sekund av mig som författare.
Quick fix, alltså, som vanligt. Intvingad i ett hörn av kompromisser i ett samhälle som inte tillåter kontinuitet. Men det är onekligen ett subversivt hörn.
Och även om den numera döda Maud-Gullan inte kan förverkligas i mina romanfantasier, kan hon kanske utveckla sin laddning i replikform. Snart ska jag skriva det största drama om hönor som världen skådat!

BÄST JUST NU:

SKUNK
 De bästa texterna från skunk.nu. För första gången upplever jag dagböcker på nätet som något positivt. Är det för att redaktörerna Ida Säll och Caroline Ringskog Ferrada-Noli skrapat guldet ur skiten i bokform?
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag