Ulf Nilson

Posten är inte att lita på.

Publicerad
Uppdaterad
Den kungliga svenska avundsjukan, frenetiskt uppmuntrad av media, tvingade postchefen Lars G Nordström att avstå från en lön på omkring 900 000 kronor i månaden. Om han också avstår från de enormt lukrativa extraknäck som drev fram stormen vet jag inte. Uppriktigt sagt är det ointressant.
För oss som lever i en torftigare verklighet än Nordström - vi som behöver posten - är ett annat faktum betydligt viktigare. Nämligen att posten, med 31 000 anställda, blivit ett riktigt skitföretag.

För en tid sen skulle jag skicka min bok "What happened to Sweden" (utgiven i New York) till Siewert Öholm i Uppsala och en annan välkänd svensk på annan ort. Jag köpte frankerade kuvert, petade in boken och lämnade den till postfröken - förlåt, givetvis tjejen på ICA. Av någon anledning tyckte jag att hon tittade lite knepigt på kuverten, men, tja ... jag körde hem. Helt nyligen fick jag klart för mig att böckerna aldrig kom fram.
Min granne tvärs över gatan blev inte alls förvånad när jag berättade. Hon sysslar med mode och brukade tidigare sända ut varuprover via posten. De kom i princip aldrig fram. Stulna, bortslarvade, förstörda någonstans utmed vägen - vi vet inte vad. Det vi vet är: De försändelser vi anförtrodde det som en gång var Posten (med stor bokstav), dessa försändelser kommer inte längre fram.

Under de senaste veckorna har jag forskat i frågan och fått dussintals svar, de flesta på samma linje: posten är inte att lita på. Det stjäls, det förläggs och det fuskas, och inte tycks Lars G Nordström ha gjort någonting åt det. I varje fall för lite, för missnöjet är massivt. Det gäller också sen och slarvig utdelning, även nära centrala Stockholm, där vi bor. Särskilt drabbade är givetvis äldre människor som inte har datorer och internet. Vad har posten (som borde tjäna inte minst de svagaste!) gjort åt detta? Jo: överlämnat ruljansen till ICA, Statoil och därmed även till otränad, nonchig personal som omsätts snabbt och i allt för många fall inte känner det ringaste ansvar.
Kort sagt: Nordström och alla andra i ledningen borde ha jobbat på att göra posten till POSTEN, en institution att lita på och en hörnpelare - skratta gärna här! - i det vi kallar civilisation.

Sverige är illa ute. Vi har helt enkelt inte råd med skendebatter som handlar om Nordströms sketna pengar i stället för Nordströms helt konkreta misslyckande, ett misslyckande som drabbar små och gamla värst. Nordström kan äta gåslever varje dag, det är ointressant. Det intressanta är att systemet inte funkar.

Lyfter jag blicken aldrig så lite ser jag att posten inte är ensam:
- Saab riskerar att antingen hamna i rövarhänder eller balla ut totalt, vilket alternativ som är värre, vet jag inte...
  -Volvo PV plundras av kineserna, där bilbyggare kostar en bråkdel av vad de kostar i Sverige, eller fortsätter som förstklassig förlustmaskin, driven av bland andra Vattenfall - hu! - tills det inte går längre...
- SAS vinglar omkring på ruinens brant medan tre regeringar fegt undviker det enda vettiga beslutet: att förvandla det alltid högfärdiga och självmedvetna bolaget till ett antal matarlinjer nere i Europa.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag