Maria Rydhagen

Snygga kläder behöver inte komma från dyrare märken

Publicerad

I torsdags öppnade en ny H&M-butik på Fifth Avenue här i New York.

Det skulle nog Zooey Deschanel ha gillat.

Hon förklarar i senaste Inside hur mycket hon avskyr märkessnobbar.

– Jag minns att jag hade en snygg jacka på mig, och träffade den här kända skådespelaren - som jag inte tänker säga vem det var - och hennes stylist. De sa: "Oh gud, så snygg, var har du köpt den?". Jag svarade, och det var inget dyrt märke, och då var de bara "jaha". Jag tänkte: Gillar ni inte den nu längre, på grund av märket?

Själv har Zooey Deschanel designat kläder för Tommy Hilfiger till, som hon tycker, "mer modesta priser" (om man anser att 1 200 spänn för en kavaj är modest beror ju i och för sig helt på hur mycket man tjänar).

Dessutom syr hon sina kläder själv.

 

Hon verkar överhuvudtaget göra en väldig massa saker (utöver att hon om några veckor börjar spela in fjärde säsongen av "New Girl").

– Det bästa sättet att bli vän med mig är att starta ett företag med mig, säger hon i Inside.

Hon har det ena jobbet som avkoppling från det andra. (Lite samma inställning som Carola har i intervjun med Jan Gradvall som ingår i boken "Nyponbuskar, nyponbuskar, hela vägen nyponbuskar". Carola säger att ständigt jobbande är hennes sätt att tillvarata livet.)

När det gäller kläders billighet kan man å andra sidan hävda att få, dyrare plagg som håller längre är bättre.

För miljön till exempel.

 

Designdrottningen Vivienne Westwood säger att hennes man en gång tröttnade på hennes klimatkampanjer.

– Han sa: "Det är mycket viktigare att göra en vacker klänning. Om folk bara skulle köpa vackra kläder, skulle det inte behövas någon klimatrevolution". Och när man tänker på det har han förmodligen rätt. Om du verkligen gillar något, köp det. Om du inte har råd, köp inte något som är hälften så dyrt men som du inte verkligen gillar, säger hon i senaste Gentlewoman's Magazine.

Det är som att allt handlar om att shoppa mindre.

Köp snyggt, inte mycket, inte nödvändigtvis dyrt.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida