Regeringens förslag gynnar stadsbor, skriver Lotta Gröning. Foto: / SHUTTERSTOCKRegeringens förslag gynnar stadsbor, skriver Lotta Gröning. Foto: / SHUTTERSTOCK
Regeringens förslag gynnar stadsbor, skriver Lotta Gröning. Foto: / SHUTTERSTOCK
Lotta Gröning. Foto: Mikael SjöbergLotta Gröning. Foto: Mikael Sjöberg
Lotta Gröning. Foto: Mikael Sjöberg
Lotta Gröning

Höjd bilskatt – grattis Sverigedemokraterna!

Publicerad

Det finns anledning att ana ugglor i mossen när det gäller regeringens nya bonus-malus förslag om skatteväxling till mer miljömässiga bilar. Inte nog med att regeringen använder sig av latinska termer vid nybilsköp, bonus- malus betyder nämligen ”bra- dålig”, de låter oss också fastna i tron att reformen bara gäller vid nybilsköp.

De är nämligen så fiffiga att de trycker på att reformen gäller just för nyköpta bilar och då drar nog många människor med gamla trotjänare och dåligt ställt en lättnadens suck. Men det som det inte snackas så mycket om är att alla bilar kommer att drabbas av högre skatter. I regeringens promemoria står tydligt att för de fordon som inte omfattas av bonus–malus-systemet sänks gränserna för koldioxidutsläppet vilket kommer att innebära en fordonsskattehöjning för de allra flesta.

Ni som trodde att bonus-malus systemet är en ypperlig tanke för att växla över till miljövänliga bilar kan glömma det. Hela regeringens förslag är nämligen bonus-malus.

Gynnar stadsborna

Jag trodde faktiskt inte att regeringen skulle vara så ogenomtänkt att den utformar en skattepolitik som gynnar människor i städer och slår undan fötterna från människor på landsbygden. Det viktiga är säger Magdalena Andersson att få fler miljöbilar och att ställa om transportsektorn. Dyrt blir det, för bensin driva bilar kan skatten mer än fördubblas. Enligt SVT nyheter handlar det om flera tusen för en Volvo V90.

Jag kan inte säga annat än grattis SD här har ni ännu en missnöjesfråga att fånga upp nya väljare på. Säkert också miljöpartister på landsbygden som kör en gammal Volvo från 90-talet vilket är bilar som för länge sedan har betalat sin miljöskuld.

Retar upp folksjälen

Även om de nya bilarna har ett klimatmässigt bättre utsläpp så kostar det på för miljön att producera dem. Omställningen är inte gratis. Men jag undrar varför regeringen i ett läge när klyftorna mellan stad och land är större än någonsin lägger ett förslag som med säkerhet retar upp folksjälen. Dessutom med bara ett år till valet. Bilen är närmast kultförklarad i Sverige, den är frihet, den är det enda alternativet när kollektivtrafiken inte fungerar, den är livsnödvändig för att kunna bo och arbeta på landsbygden.

Därför borde en skatteväxling till miljövänliga bilar men kraftig höjda bilskatter som straff för alla som inte byter inte gälla landsbygden. Arbete inom transportsektorn är dessutom det absolut vanligaste jobbet för män i Norrland. Deras arbeten är redan hotade av de självkörande bilarna som kommer att vara vanliga om några år. Det finns ingen strategi för att möta digitaliseringen och ingen strategi som inte helt krossar människor för att logga ut bilar med för höga utsläpp. Det här är ett förslag som överger landsbygden och helt knäcker människor med gamla bilar och dålig ekonomi.

Olika verklighetsbilder

Rent ut sagt. Vad ska landsbygdsborna som jobbar med djur och natur göra med en elbil?

Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen och är det sedan 20 mil till närmaste eluttag går det liksom inte. Men vad gör det för en storstadsbaserad regering. Vi har som bekant inte samma verklighetsbild.

Den svenska modellen gäller numera bara boende på Södermalm.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag