Liza Marklund

Flygbolagen är ju inte snälla

Publicerad
Uppdaterad

När ni läser det här

sitter jag i en flygande sardinburk någonstans över Europa. Jag åkte ut till Arlanda innan f-n hade klivit upp, stod i en oändlig kö för att sedan hamna här: i ett skruvstäd elva kilometer upp i luften. Det blir nästan alltid så här när man flyger superbilliga lågprisbolag. Biljetterna är ju inte nästan gratis för att flygbolagen är snälla. De är billiga för att bolagen packar in folk i planen, lyfter när ingen annan använder flygplatserna och nästan inte har någon personal. Jamen, kanske ni undrar - varför betalar jag inte mer och flyger med ett bolag som är dyrare och bättre? Svar: det finns inga. De är utkonkurrerade av sardinburkarna. Sträckorna som jag flyger mest trafikeras enbart av bolag som bokas på nätet och låtsas vara moderna.

I och för sig har jag

inget emot att biljetterna är billiga, men när jag har med sardinburksbolagen att göra får jag nästan alltid känslan av att vara lurad. Ta bara det senaste billighetsjippot: Företaget Flyme, som är ett av sardinbolagens sorgebarn, påstod i veckan att man skulle sälja 50 000 flygresor i Europa för en krona styck. En krona styck! Fantastiskt!! Tidningarna skrev och gav företaget miljoners miljoner i gratisreklam. Men vad hände? Ja, inte fanns det några enkronasresor dit jag skulle åka, och knappt någon annanstans heller. Det visade sig dagen därpå när tusentals grundlurade läsare hörde av sig till tidningarna.

Bolaget vägrade redovisa

när och var gratisresorna funnits (OM de nu överhuvudtaget existerat), men man erkände att många av dem varit "inrikes". Ni vet, torsdagsnätter udda veckor mellan Byske och Bredåker, typ. Fast det säger ju sig självt att flygbolagen inte ger bort någonting gratis. Av en ren slump upptäckte jag hur Flyme finansierar sitt gentila enkronaserbjudande: man fördubblar priserna på de andra avgångarna. Åtminstone var det detta man gjorde med den specifika resa jag kollade. Den kostade 1 500 kronor före midnatt när gratiserbjudandet började gälla. Strax efteråt kostade den 3 500. Ridå.

En som gillar de nya

lågprisbolagen är statsminister Fredrik Reinfeldt. (Nu vet jag inte hur road han är, rent personligen, av att gå upp kvart i fyra på morgonen, stå sjuttiofem minuter i incheckningskö och sedan sitta med knäna under hakan hela flygningen, men rent principiellt tycker han att de är jättebra.) Det förstod jag när jag såg honom i Agenda förra söndagen. Fredrik har ju stoppat den föreslagna flygskatten som skulle innebära att flygbolagen är med och bär sina kostnader för miljön. - Nu när det ÄNTLIGEN har blivit möjligt för vanligt folk att flyga, sa Fredrik. Han sa det som om det vore någon mänsklig rättighet att åka susa omkring ovanför molnen, köra stadsjeep eller bada i uppvärmd utomhuspool året runt. Jag tycker att det ska vara möjligt att göra att dessa tre utomordentligt trevliga aktiviteter, men inte hela tiden, och definitivt inte gratis.

Vi kan inte fortsätta

att sabotera vår planet på det sätt vi gör just nu. Det har till och med USA:s president George W Bush insett. Han talade, för första gången någonsin, på allvar om klimatförändringarna i sitt tal till nationen tidigare i veckan. Vi måste begränsa oss, och vi måste göra det samtidigt, på hela jorden. Bensinen måste kosta 15 kronor litern, kanske 20 - inte bara här i Sverige utan överallt. (Nej, det är ingen mänsklig rättighet att bo i glesbygd heller, lika lite som att bo i paradvåning på Östermalm). Men faktum är att flyget är transporternas miljövärsting. Även om vi hejdar ökningstakten i vårt flygande kommer planen att stå för drygt hälften alla tillåtna utsläppen år 2050. Att lita på att "marknaden" ska lösa miljöproblemen, både med flygutsläpp och annat, är givetvis både utopiskt och oansvarigt. Marknaden måste styras och kontrolleras med hjälp av politiska ambitioner, annars sväljer den oss hela. Statsminister Fredrik påstod i Agenda att "lilla Sverige" inte kan göra något åt klimatfrågan, vilket är både felaktigt och fegt. Mona Sahlin har, för svensk räkning, drivit klimatfrågan internationellt med framgång de senaste åren. Fast det har tydligen Fredrik också missat.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag