ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Lars Lindström

"Vilket ansvar har Instagram och ägaren Facebook?"

Läs fler krönikor! Här är Lars Lindströms samlingssajt
ANNONS:
Läs mer om

Naturligtvis är det fel att lägga ut bilder på unga tjejer på Instagram och göra kränkande påståenden om deras sexaktiviteter.

Naturligtvis är det fel att starta lynchmobb och sparka folk i huvudet.

Två fel blir aldrig ett rätt. Frågan är vilket ansvar Instagram och dess ägare Facebook har.

Göteborg, sex dagar före julafton 2012. Det råder lynchstämning utanför en skola. I en mobilfilmad video på Youtube kan man se hur en tonårstjej blir upphunnen och någon fäller henne rakt ned på asfalten. Hennes skrik skär in i mobilens mikrofon. Andra rusar till och någon med mörk huvjacka som skymmer ansiktet börjar sparka mot huvudet på den liggande tonårstjejen.

Det är en otäck scen. Någon i närheten av mobilens mikrofon säger "Nu går vi, nu går vi, nu går vi" och vi ser hur en stor mängd ungdomar nyfikna omringar platsen där misshandeln kanske möjligen fortsätter.

Det som hände i Göteborg på tisdagen understryker flera saker med sociala medier, som vi i och för sig redan visste.

• Hur snabbt det går att nå ut med kränkande påståenden om andra människor.

• Hur enkelt det är att dra förhastade slutsatser – vi vet inte om det var "rätt" personer som jagades.

• Hur snabbt det går att samla människor till en lynchmobb.

• Hur lite ansvar företagen som driver tjänsterna tar för innehållet.

Vad skulle ungdomarna göra när de upptäckte att det fanns ett konto på bildtjänsten Instagram där skolkompisar och andra hängdes ut som "slynor" och "horor"? Över 6000 började följa kontot, som mobbade tonåringar i bild och kommentarer, de yngsta 13 år.

Föräldrar måste inpränta i sina barn att de ska anmäla. Lika väl som de ska berätta om någon mobbas fysiskt eller psykiskt i skolan, så de berätta om mobbning på internet.

 

Det finns funktioner för att anmäla bilder och kommentarer på till exempel Instagram. Men eftersom tjänsten på ett år har vuxit från 10 miljoner till 80 miljoner användare är mängden bilder och kommentarer ofantlig. Instagram har 15 heltidsanställda och det läggs ut fem miljoner nya bilder varje dag. Det betyder att inte ens anmälningar mot grova porrbilder eller förtal åtgärdas på en gång. Men ju fler som anmäler desto snabbare plockar företaget ned konton som strider mot reglerna.

Paradoxalt nog händer detta i Göteborg samma dag som nyheten kommer att Instagram ändrar sitt avtal med användarna från 16 januari. De nya reglerna innebär att Instagram kan använda alla våra bilder i reklam för varor och tjänster – utan någon som helst ersättning till den som tagit bilden.

Alla bilder som läggs ut av användare – som är från 13 år och uppåt – kan företaget sälja till tredje part utan att den som äger bilden får någon ekonomisk ersättning.

 

Så är det alltså. Instagram och ägarna Facebook – som i våras köpte fototjänsten för cirka 6,6 miljarder kronor – tar inget ansvar för vilka bilder och kommentarer som läggs ut. Men de tar sig rätten att sälja bilder för egen vinning om de passar i reklam.

Är det bara jag som tycker att de kommer undan lite väl lättvindigt?

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Fler krönikor av Lars Lindström
SÖK FLER KRÖNIKOR
Sök fler texter av Lars Lindström:
NYHETSKRÖNIKÖRER
ANNONS:
SPORTKRÖNIKÖRER
NÖJESKRÖNIKÖRER
ANNONS:
ANNONS:
Senaste nytt
ANNONS:
SPORT
ANNONS:
BLOGG
Mest läst i dag
ANNONS:
HÄLSOLIV
FÖR DIG MED SURFPLATTA
SILLY SEASON - SENASTE NYTT
REBECCA STELLA SIMONSSONS BLOGG
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader