Lars Lindström

"Vilket ansvar har Instagram och ägaren Facebook?"

Publicerad

Naturligtvis är det fel att lägga ut bilder på unga tjejer på Instagram och göra kränkande påståenden om deras sexaktiviteter.

Naturligtvis är det fel att starta lynchmobb och sparka folk i huvudet.

Två fel blir aldrig ett rätt. Frågan är vilket ansvar Instagram och dess ägare Facebook har.

Göteborg, sex dagar före julafton 2012. Det råder lynchstämning utanför en skola. I en mobilfilmad video på Youtube kan man se hur en tonårstjej blir upphunnen och någon fäller henne rakt ned på asfalten. Hennes skrik skär in i mobilens mikrofon. Andra rusar till och någon med mörk huvjacka som skymmer ansiktet börjar sparka mot huvudet på den liggande tonårstjejen.

Det är en otäck scen. Någon i närheten av mobilens mikrofon säger "Nu går vi, nu går vi, nu går vi" och vi ser hur en stor mängd ungdomar nyfikna omringar platsen där misshandeln kanske möjligen fortsätter.

Det som hände i Göteborg på tisdagen understryker flera saker med sociala medier, som vi i och för sig redan visste.

• Hur snabbt det går att nå ut med kränkande påståenden om andra människor.

• Hur enkelt det är att dra förhastade slutsatser – vi vet inte om det var "rätt" personer som jagades.

• Hur snabbt det går att samla människor till en lynchmobb.

• Hur lite ansvar företagen som driver tjänsterna tar för innehållet.

Vad skulle ungdomarna göra när de upptäckte att det fanns ett konto på bildtjänsten Instagram där skolkompisar och andra hängdes ut som "slynor" och "horor"? Över 6000 började följa kontot, som mobbade tonåringar i bild och kommentarer, de yngsta 13 år.

Föräldrar måste inpränta i sina barn att de ska anmäla. Lika väl som de ska berätta om någon mobbas fysiskt eller psykiskt i skolan, så de berätta om mobbning på internet.

 

Det finns funktioner för att anmäla bilder och kommentarer på till exempel Instagram. Men eftersom tjänsten på ett år har vuxit från 10 miljoner till 80 miljoner användare är mängden bilder och kommentarer ofantlig. Instagram har 15 heltidsanställda och det läggs ut fem miljoner nya bilder varje dag. Det betyder att inte ens anmälningar mot grova porrbilder eller förtal åtgärdas på en gång. Men ju fler som anmäler desto snabbare plockar företaget ned konton som strider mot reglerna.

Paradoxalt nog händer detta i Göteborg samma dag som nyheten kommer att Instagram ändrar sitt avtal med användarna från 16 januari. De nya reglerna innebär att Instagram kan använda alla våra bilder i reklam för varor och tjänster – utan någon som helst ersättning till den som tagit bilden.

Alla bilder som läggs ut av användare – som är från 13 år och uppåt – kan företaget sälja till tredje part utan att den som äger bilden får någon ekonomisk ersättning.

 

Så är det alltså. Instagram och ägarna Facebook – som i våras köpte fototjänsten för cirka 6,6 miljarder kronor – tar inget ansvar för vilka bilder och kommentarer som läggs ut. Men de tar sig rätten att sälja bilder för egen vinning om de passar i reklam.

Är det bara jag som tycker att de kommer undan lite väl lättvindigt?

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida