Foto: Johan Nilsson / Scanpix
 Foto: Johan Nilsson / Scanpix
Fredrik Sjöshult

Wallenberg borde lämna SAS

Publicerad

SAS är räddat i sista stund men det är bara början på slutet för det skandinaviska flygbolaget.

Jacob Wallenberg och hans kolleger i styrelsen har kört SAS i diket och i nästa steg väntas sannolikt en styckning av bolaget.

För problemen är långt ifrån över.

Euforin över att SAS till slut lyckades i panikförhandlingarna med de hårdföra fackföreningarna inom flygbolaget överskuggar nu tillfälligt alla de problem som finns kvar och som jag listar här bredvid. Det är bra. SAS behöver andrum och tid för konsolidering efter några veckor som präglats av att ledningen inte gjort några ansträngningar för att dölja konkurshotet.

Jacob Wallenberg har länge suttit i styrelsen för SAS som svenskarnas främste representant och i går förklarade han den senaste tidens blixtaktioner med att pengarna var på väg att ta slut inom företaget. Det säger en del om hur illa han och resten av styrelsen har skött flygbolaget på senare tid.

SAS vice ordförande Jacob Wallenberg har lyckats köra SAS i diket trots att han också är ordförande för SEB och sitter på dubbla stolar eftersom banken också garanterar de som köpt SAS-biljetter med kort att få tillbaka pengar. Han sitter egentligen på trippla stolar eftersom han representerar familjens stiftelser, skattebefriade eftersom de anses syssla med välgörenhet, i SAS-styrelsen och därmed riskerar pengar som egentligen skulle gått till forskning.

Jacob Wallenberg bör givetvis lämna SAS-styrelsen efter att ha varit med om den här dikeskörningen.

Men SAS har större problem än Wallenberg.

Lösningen på sikt måste vara att SAS styckas upp i tre olika nationella flygbolag som kan utveckla de nationella särarterna. SAS problem just nu är att det är en kompromiss mellan norskt inrikesflyg, svenska önskemål och danska krav på att hålla Kastrup levande utan att det kommer några intäkter från inrikesflyg.

SAS sitter på unika tillgångar i form av bland annat bonusprogram, exklusiv rätt att landa på viktiga flygplatser och ett högt anseende bland affärsresenärer.

Med tanke på de senaste årens börsfall är priset på SAS överkomligt. Dessutom har den senaste veckans panikförhandlingar gjort att bruden är uppklädd till försäljning. Kostnadsnivåerna i företaget har sänkts radikalt och det gör att förutsättningarna för att driva vidare ett Swedish Airlines med vinst har ökat.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag