Stefan Bengtsson berättar i en exklusiv intervju för DI Weekend om sitt H&M-arv, bilkraschen och misslyckandet med sms-lån. Foto: Stefan Söderström
Stefan Bengtsson berättar i en exklusiv intervju för DI Weekend om sitt H&M-arv, bilkraschen och misslyckandet med sms-lån. Foto: Stefan Söderström
Fredrik Sjöshult

H&M-miljardären om kraschen och sms-lån

Publicerad

Stefan Bengtsson är doldisen bland H&M-arvtagarna som är mest känd för att nyligen köpt ett hus för 120 miljoner kronor och kraschat en Koenigsegg.

- Det skakade enormt när jag kom ut i terrängen och små träd flög åt alla håll, berättar Bengtsson för Di Weekend om när en sopbil trängde honom av vägen.

I den exklusiva intervjun berättar han också om misslyckandet med sms-lån.

Nya numret av Di Weekend.
Stefan Bengtsson och hans tvillingbror Jan ärvde sina aktier i H&M när deras mamma Sian dog tidigt. Stefans aktier är nu värda två miljarder kronor och efter att vårens utdelning har kommit in på kontot har han sammanlagt kvitterat ut 388 miljoner från H&M på sex år.

Stefan Bengtsson har genom åren bara ställt på ett fåtal intervjuer men han har skapat rubriker på andra sätt. Han var länge tillsammans med tv-profilen Åsa Fröberg men fick mest rubriker när han kraschade lyxbilen Koenigsegg. Nu berättar han själv om när bilen, värd 6,5 miljoner, försvann ut i terrängen för snart sju år sen.

- Jag blev trängd av vägen av en sopbil. Det var tur att det inte gick värre, jag åkte av vägen på ett av få ställen där det gick bra, säger Bengtsson i en lång intervju i Di Weekend.

- Man sitter säkert som i en formel 1-bil, som i en bur. Många tror att bilen blev totalförstörd, men så är det inte. Den gick att reparera.

Ser sig som riskkapitalist

Stefan Bengtsson skapade också nyligen rubriker när han köpte Addarsnäs herrgård utanför Norrtälje för 120 miljoner kronor och i intervjun med Di Weekends reporter Hans Bolander berättar Bengtsson att han ser gården som ett livsprojekt med jakt, skog och småskalig odling.

Doldismiljardärens ser sig dock främst som en riskkapitalist. Han och brodern Jan drev tidigare investeringsbolaget Ekstranda och de har bland annat köpt innekrogar i Stockholm som Sturehof och Riche.

Andra investeringar har varit mer komplicerade. I ett fall blev han indragen i en mordhärva och satsningen på sms-lån genom företaget Mobillån Sverige skapade negativ publicitet kring H&M-arvingen även om han först tyckte att det såg ut som en god idé med en bankutmanare.

- Men när folk med dåliga ekonomiska förutsättningar utnyttjades blev det inte bra, säger Bengtsson nu till Di Weekend.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag