Deckardrottningen är ett PR-geni

Publicerad
Expressen getinglogga
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.
Jag rodnar när jag tänker på det: men en gång i tiden hade jag vänsteridéer om att böcker är något fint och reklam något fult.
Om det fanns så mycket som en smula marxism kvar i min hjärna så spolades den bort av PR-geniet och deckardrottningen Camilla Läckberg.
Sin senaste bok har hon lanserat bland annat genom att skicka ut den i en liten låda där det förutom boken ligger en tallrik. Ja just det, en tallrik!
Äntligen någon som fattat hur vi journalister har det. Förlagen matar oss dagligen med böcker vi inte orkar läsa. Att vi som alla andra vill ha schysta prylar bryr de sig inte om.

Men nu har Camilla Läckberg ändrat på den saken. Fyra dumskallar till kollegor, eller som Läckebergs förlag uttrycker det ”speciellt utvalda personer inom medierna”, förstår inte sin lycka och har erbjudit mig sina tallrikar med maffiga mordmotiv från Fjällbacka.
Följaktligen håller jag just nu på att bygga upp en Läckberg-servis och är mycket tacksam om det finns fler som kan donera sina tallrikar till mig.
Men Läckbergs tallrik börjar bli oroväckande populär. En kollega kom fram till mig och frågade om jag hade hennes senaste bok.
”Javisst, här får du den”, sa jag gentilt. Hon skruvade på sig och sa:
”Jag menar oöppnad från förlaget.”
”Aha, du är ute efter tallriken. Den kan du leta efter på Bukowskis”, sa jag och skrattade rått.

Något borde jag säga
om Läckbergs nya bok, ”Tyskungen”. Den har jag inte hunnit läsa och inte någon av de andra heller, men jag har följt hennes blogg om skilsmässan som kom lägligt till boksläppet.
Man behöver inte vara Sherlock Holmes för att klura ut varför hon säljer.

DAGENS RÄTT

Ryska ungdomsrörelsen Nasji gör allt mer skäl för öknamnet Putin-Jugend.


DAGENS FEL

Georgien erbjuder sig att härbärgera USA:s missilförsvar mot iranska robotar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag