Anders Jonsson: PR har blivit viktigare än politiken

Publicerad
Uppdaterad
Politik som PR. Sverige som USA.
Fredrik Reinfeldt utser sin kompis Per Schlingmann till moderat partisekreterare.
Än en gång bekräftas att marknadsföring blivit viktigare än innehållet i politiken.
Expressen getinglogga
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.
Anders Jonsson. I minnesorden till Sten Andersson, socialdemo-kraternas mångårige partisekreterare som avled dagen före valet, återkom många till hur han förnyat sitt parti. Medlemmarna hade fått vara med och utforma politiken genom rådslag i olika frågor. När Per Schlingmann nu ska fortsätta förnyelsen av moderaterna är det inte med sådana metoder. I stället betonas kontakten med väljarna och kampanjförmågan. Att Schlingmann blir partisekreterare och inte central informationsstrateg hos den nye statsministern kan tolkas som att Fredrik Reinfeldt anser att moderaternas långsiktiga framgång är viktigare än den nya regeringens. Per Schlingmanns huvuduppgift blir att fortsätta moderaternas anpassning till den breda folkopinionen. Målet är att bygga upp det stora borgerliga partiet, jämförbart med kristdemokraterna i Tyskland.

Det som sker

är en fortsatt amerikanisering där kunskapen om kampanjmakeri är viktigare än långvarigt partiarbete för att nå toppositionerna. Inom alla partier är det numera fullt naturligt att gå mellan reklambyråerna och partikanslierna. Det handlar om att sälja in attityder snarare än handfasta förslag. Om att uppfattas som lyssnande och sympatisk, snarare än den som kommer med färdiga lösningar. Det ska vara trevligt att vara moderat, något man vågar skylta med, vilket inte alltid varit fallet i stora delar av landet. Därför blir politiska tjänstemän som Per Schlingmann, som inte haft ett förtroendeuppdrag sedan han satt i Borås kommunfullmäktige 1991, partisekreterare. Just för att han har tillbringat större delen av sitt yrkesverksamma liv i PR-branschen. I "den värld vi lever i" är det den bästa bakgrunden enligt Fredrik Reinfeldt.

Nu behöver det ju inte alltid

vara så. Folkpartiets partisekretare Johan Jakobsson, med samma bakgrund som Schlingmann, är ett rykande aktuellt exempel på motsatsen. Johan Jakobsson var visserligen hjärnan bakom att folkpartiet i förra valrörelsen framgångsrikt red på opinionen för hårdare tag. Men det slog tillbaka i år när han och partiet föll på hanteringen av dataintrånget hos socialdemokraterna. Att inte Johan Jakobsson desarmerade den bomben redan i våras visar hur det kan gå när allt för smarta spinndoktorer får allt för stort inflytande.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag