Anders Jonsson: Mer i plånböckerna - mindre i väljarstöd

Publicerad
Uppdaterad
Förhoppningarna kom på skam.
Regeringens popularitet ökade inte när januarilönen gav mer över i plånboken.
Det visar Demoskops februarimätning för Expressen.
Expressen getinglogga
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.
Anders Jonsson.
Opinionssiffrorna före och efter skattesänkningen är så gott som identiska. Oppositionsalternativet är fortfarande populärare än alliansregeringen. Tendensen att vi håller på att få ett politiskt landskap där två stora partier står emot varandra stärks. Moderaterna parkerar återigen en bit över 30 procent och socialdemokraterna kretsar kring 40. De övriga är småpartier, alla över riksdagsspärren, men inte så mycket mer. Det låga stödet ökar behovet för de mindre att profilera sig för att inte helt hamna i skuggan av m och s.

Mest bekymmersamt är läget för folkpartiet

som nu tycks vara tillbaka till läget före 2002. Det bäddar för nya soloutspel som kan tolkas som sprickor i alliansen. De senaste dagarna har vi även kunnat se hur företrädare för c och kd försökt rida på protesterna mot fackets uppmärksammade blockad av salladsbaren i Göteborg. När de borgerliga småpartierna slåss om väljare som redan röstar på regeringen vill moderaterna nå socialdemokraternas kärntrupper. Därför har vi numera två stora partier som ibland kan vara svåra att skilja åt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag