EXPRESSEN.SE
SUGEN PÅ GRÄDDE? Grattis, du kan fritt unna dig det! Till kött eller fisk. Men inte till bakverke eller annat sött. Det är de snabba kolhydraterna och inte fettet som gör oss feta.

SUGEN PÅ GRÄDDE? Grattis, du kan fritt unna dig det! Till kött eller fisk. Men inte till bakverke eller annat sött. Det är de snabba kolhydraterna och inte fettet som gör oss feta.

Visa i helskärm
1/1

Vi blev tjockare av att undvika fett

En kalori är alltid en kalori. Eller? i 30 år har forskarna trott att vi blir feta av att äta fett (som innehåller flest kalorier). och matindustrin har hängt på med nya lightprodukter. Men inte blev vi smalare för det - tvärtom. läs den spännande historien om teorin som inte höll i praktiken.
Om du äter för mycket blir du fet. Så långt är alla överens – fortfarande.
Men varför äter vi för mycket och hur kan vi låta bli? Den frågan har sysselsatt forskarna i decennier, och först nu börjar de närma sig en förklaring.
Det handlar inte om dålig karaktär. Det handlar om kalorier. Men inte på det sätt vi lärt oss. Hemligheten är inte antalet kalorier utan vilken sorts.
Eftersom fett innehåller fler kalorier, mer energi, än kolhydrater låter det rimligt att det skulle vara klokt att undvika fet mat. Att räkna kalorier helt enkelt.

Det rådet har vi också fått – i över 30 år – medan vi blivit allt fetare. Det som lät så enkelt och självklart i teorin höll helt enkelt inte i praktiken.
1980 var 30,7 procent av Sveriges befolkning överviktiga eller feta. 2007 hade den siffran stigit till 44,2 procent. Trots att vi i decennier har undvikit fett har vi alltså generellt sett bara blivit fetare.
Okej, men då gäller det bara att äta ännu mindre fett och färre kalorier, mer frukt och grönt och motionera ännu lite mer – så kommer kilona att försvinna. Har man sagt.

Våga göra tvärtom

Men om du – som så många jojobantare – redan testat det gång på gång utan att det hjälpt dig det minsta, så finns det faktiskt en helt annan metod som du kan testa:
Om du vågar göra precis tvärtemot de kostråd du har fått de senaste 30 åren kan du slippa hunger och sötsug och bli både smalare och friskare.
Då ska du välja fet mat, men skippa socker och stärkelserik mat, det anser nu allt fler läkare och forskare. De menar helt enkelt att vi inte äter det vi är designade för – och att det är det som gör oss tjocka.

– Överviktiga har ägnat hela livet åt att äta mindre, säger den amerikanske vetenskapsjournalisten Gary Taubes som specialiserat sig på fetma och bland annat skrivit boken ”Bad calories, good calories”.
Fetmaexperterna har fel, menar han. Dieter fungerar inte, det är omöjligt att räkna kalorier och träning gör dig inte smal. Du måste äta mat som håller insulinet lågt. Du blir inte fet för att du överäter utan för att du har utvecklat en rubbning av hur dina fettceller reagerar. Om du tar bort kalorier blir du hungrig – och som om inte det vore nog anpassar sig kroppens celler snart efter de nya snålare tiderna och bränner färre kalorier.

"Onaturligt att äta potatis"

Med motion är det lite på samma sätt, ju mer energi du gör av med desto hungrigare blir du. Äter du fet mat i stället blir du mätt och kroppen lugn.
Allt fler läkare och forskare menar att den så kallade lågkolhydratkosten (mer fett, färre kolhydrater – potatis, ris, pasta, bröd) är bäst, i synnerhet för diabetiker och överviktiga. Flera studier har visat att det funkar bättre än att äta mindre fett.

Övervikt beror alltså inte på fettintaget som vi tidigare trott, utan på kolhydraterna och hur de påverkar kroppen. Fredrik Nyström, professor i internmedicin, är en av de experter som tycker att överviktiga ska skippa kolhydrater och sluta oroa sig för det mättade fettet.

– Det är egentligen helt onaturligt att äta kolhydrater som spannmål, majs, potatis och ris. Vi har bara odlat en liten tid av vår utveckling och vår genetik har inte anpassat sig till dessa livsmedel.

Alla blir inte feta av fett

Fredrik Nyström tycker att det är fel att rekommendera överviktiga eller diabetiker att äta dessa kolhydrater, men anser att smala personer vars insulinnivåer inte skjuter i höjden kan äta så mycket som de mår bra av.

Alla blir inte feta av att äta fett. Det har, enligt Gary Taubes, att göra med hur känsliga dina celler är för insulin och särskilt hur känsliga dina fettceller är i relation till dina muskelceller. Svenska socialstyrelsen har fastslagit att läkare kan rekommendera lågkolhydratkost till diabetiker. Men livsmedelsverket står fast i sin uppfattning att en nyttig kost alltid ska baseras på mycket långsamma kolhydrater och lite mättat fett.
Fredrik Nyström håller inte med.

– Livsmedelsverket har inga bevis för att mättat fett är farligt. Både mättat fett och olivolja är klart bättre än onaturliga kolhydrater. Det enda du kan äta mycket av utan att bli mätt är socker, du blir snarare hungrigare i stället.

– Det gör inte särskilt stor skillnad om du äter en grov limpa, det omvandlas till socker i blodet ändå, det går kanske bara lite långsammare.
Att det finns befolkningar som äter väldigt lite kolhydrater och är betydligt friskare än de flesta ser Fredrik Nyström också som bevis för att vi faktiskt inte behöver äta så mycket kolhydrater. Som exempel nämner han grönlänningarna.
De har i princip levt på enbart fett och protein och sluppit välfärdssjuk-
domar som fetma, diabetes och hjärtinfarkter – så länge som de behållit sin traditionella kost.

"Mättat fett inte farligt"

En stor svensk undersökning med 28 000 personer, Malmö Kost Cancer, visade också tydligt att det inte är farligt att äta mer än dubbelt så mycket mättat fett som livsmedelsverket rekommenderar.
”Efter min läkarutbildning på 1990-talet var jag, som andra, övertygad om att mättat fett var farligt”, skriver läkaren Andreas Eenfeld på sin blogg Kostdoktorn. ”Men mättat fett är naturlig människomat sedan miljoner år. Våra kroppar består till stor del av det och bildar det enkelt själv. Det finns många skäl att ifrågasätta rädslan för naturligt mättat fett.

Den enda riktigt stora undersökningen på fettsnål kost, WHI, kom 2006. Råd om mindre fett och mindre mättat fett visades vara värdelösa för hälsan. Jag började rekommendera striktare lågkolhydratkost till mina patienter med övervikt och diabetes. Resultaten var ofta fantastiska.”

LÄS MER: Matrevolutionen (Andreas Eenfeldt, Bonnier fakta), Fettskrämd och Ät fet mat – bli frisk och smal (Lars-Erik Litsfeldt, Optimal förlag), Ät upp till bevis! (Fredrik Nyström, Optimal förlag), GI-noll! (Sten Sture Skaldeman, Prisma), Ferry Food (Björn Ferry och Cathrine Schück, Norstedts), Hjärnkoll på vikten (Martin Ingvar och Gunilla Eldh, Natur och Kultur), Dr Dahlqvists LCHF (Annika Dahlqvist, Optimal förlag), ”Good calories, bad calories” Gary Taubes.