ANNONS:

När börjar du dricka julmust?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:
STÄNG

När börjar du dricka julmust?

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Träna och bli av med värken

  • Dela
  • Facebook
    XXXX
  • Twitter
    XXXX
  • Mejla
Träna fem minuter om dagen och bli av med värken. Reumatikerförbundets nya träningsprogram för artros kräver bara en stol, ett bord och en trappa.
- Träning har visat sig ha lika bra effekt på artros som läkemedel, säger Kristian Ljungberg på Reumatikerförbundet.
ANNONS:
FAKTA

Andra metoder mot artros


*  Antiinflammatoriska smärtstillande preparat, till exempel Ipren.
*  Värme lindrar ofta värk. Antingen att vara i solen eller att ta ett varmt bad.
* Kortison används ibland vid svårare besvär. Sprutas direkt in i leden.
* Operation. Det vanligaste är att den drabbade leden ersätts med en ledprotes.

En kvarts miljon svenskar lider av artros. Det är Sveriges vanligaste ledsjukdom och går inte att bota.
Men många har ont i onödan. Reumatikerförbundet har tagit fram ett nytt träningsprogram med enkla övningar som bygger upp muskulaturen och lindrar värken.
– Det kan vara svårt att träna när det gör ont. Det viktigaste är att man kommer i gång, inte att man tränar jättehårt. Fem minuter om dagen regelbundet i flera veckor ger resultat, säger Kristian Ljungberg.
Övningarna är framtagna av artrosexperten och sjukgymnasten Carina Thorstensson.
Gör övningarna hemma
Det enda som behövs är en stol, ett bord och en trappa. För att uppnå resultat bör träningen pågå åtminstone 5–6 veckor.
– Det är viktigt att övningarna inte ska kännas som ett betungande projekt, utan att de ska gå att göra hemma, säger Kristian Ljungberg.
Maj Britt Olofsson, 52, från Östersund, fick sin diagnos för fem år sedan. Hon gör övningarna både hemma och i varmvattenbassäng. Hon tränar dessutom på gym och går promenader.
– Man kan ju inte lägga sig ner och dö för att man har den vanligaste ledsjukdomen i Sverige. Ju mer jag tränar desto mindre smärtstillande medel, säger hon.
Övningarna bygger upp musklerna vilket avlastar lederna och därmed minskar smärtan. De är också viktiga för viktminskning, som också minskar trycket på lederna.
– När man är stilla och passiv förvärras artrosen. Träning har visat sig ha lika bra effekt på artros som läkemedel. Men träning har ju till skillnad från mediciner inga obehagliga biverkningar, säger Kristian Ljungberg.
  • Dela
  • Facebook
    XXXX
  • Twitter
    XXXX
  • Mejla
Du kanske ocksÅ gillar
Relaterade artiklar
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
SENASTE NYTT HÄLSOLIV
ANNONS:
Visa fler

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: