EXPRESSEN.SE

Smalare midja!

Drömmer du om en fastare kropp? Men kanske har du ont om tid för träning.
Här får du några enkla men effektiva rörelser du kan göra hemma.
Susanne Henning är tränare och delägare till träningsinstitutet Forum i Malmö. I hallå! kommer hon att visa sina bästa rörelser för olika kroppsdelar. Sedan kan du själv sätta ihop dem till ett helt program. Ge varje kroppsdel fem minuter i veckan och du kommer att bli både starkare och vackrare. Kroppen behöver jobba för att må bra. Något som i sin tur påverkar din hälsa, ditt humör och ditt självförtroende.

Forma den!

Vill du ha smalare midja? Börja med att forma den. Med Susannes enkla rörelser får du en fastare och mer markerad midja. Midjan är annars en kroppsdel som är svår att påverka med träning. Har du mycket skvalp runt midjan så måste du kanske gå ner i vikt samtidigt som du tränar.

Glöm getingmidja

Men getingmidjan kan du glömma. Den är ett sjukt och förlegat ideal. Vem vill se ut som Dolly Parton? Rys åt dem som låtit operera bort sina nedersta revben. Korsett kan väl vara ok vid festliga tillfällen och så länge du kan andas. Men du mår allra bäst av att skaffa dig en naturligt fast och stark midja.

Träna ryggen

Du kan också få midjan att verka smalare genom att träna ryggen och därigenom få fram timglasformen. En synvilla som du får veta mer om i nästa nummer. Här börjar vi med Susannes tre bästa midjeövningar. De här övningarna gör dig också smidigare och ökar rörligheten i ryggraden. Där är vi oftast ganska stela, framför allt om vi har ett stillasittande jobb.