EXPRESSEN.SE
Förut tyckte Anna att löpning var pest och pina. Nu njuter hon av att vara ute i naturen.

Förut tyckte Anna att löpning var pest och pina. Nu njuter hon av att vara ute i naturen.

Foto: Mikael Sjöberg
Visa i helskärm
1/1

Så kom Anna Forslin i form med LCHF-kost

Kom i form med LCHF och löpning! Anna Forslin, 44, gick från att avsky löpning till att springa Tjejmilen. Testa du också, och ta hjälp av löparproffset Malin Ewerlöf Krepps bästa kom-igång-tips.

Det går absolut att löpträna när du äter LCHF-kost. Anna Forslin, 44, vet att det funkar. Hon har ätit LCHF-kost i tre och ett halvt år och sprungit flera lopp det senaste året.

- Att träna och äta LCHF funkar jättebra. Det har inte varit några problem, jag har den energi jag behöver till det jag tränar, säger Anna.

Tidigare var hon en jojo-bantare som alltid tänkte på vad hon åt och ofta var hungrig. När en syster och en svägerska började med LCHF blev Anna nyfiken.

- Jag har alltid känt ett sug efter att äta tidigare, jag var aldrig mätt. Åt jag gröt på morgonen så var jag jättehungrig efter en timme.

Magen blev bättre

Anna började med att äta GI-kost men gick sedan över till LCHF. I början tyckte hon att det var svårt och ovant med mer fett, men nu uppskattar hon att kunna äta gott kött, grädde och härliga ostar. Hon märkte också att hon mådde bättre, hon blev hon mätt och nöjd, hennes oroliga mage och magknip försvann och hon gick ner fem kilo i vikt.

Anna började träna med LCHF

Anna Forslin tyckte att löpning var pest och pina. Nu tycker hon att det är skönt och njuter av att vara ute i naturen.

Kul att springa

Sommaren 2010 bestämde Anna och hennes kollega Lotta sig för att året efter, i september 2011, skulle de springa Tjejmilen. Anna, som alltid har avskytt att springa, började träna försiktigt i mars 2011. Under en runda varvade hon två minuters joggning med två minuters gång. Tre gånger i veckan tränade hon.

- I början tvingade jag mig ut. Men det märktes ändå snabbt att jag blev bättre, efter drygt en månad kunde jag springa tre kilometer. Det gick inte snabbt, men jag klarade det.

Efter en månad sprang Anna sitt första lopp, Ljusruset, som var just 3 kilometer. I slutet av maj sprang hon det 5 kilometer långa loppet Vårruset. För att komma i form inför Tjejmilen började hon variera sina löprundor. En dag i veckan körde hon intervaller eller fartlek och en dag sprang hon en längre runda.

I september 2011 sprang Anna och Lotta Tjejmilen och när de ändå var igång passade de på att springa en mil till i Topploppet några veckor senare.

- Att ha loppen som mål var helt avgörande, jag hade inte kommit igång annars. Men i juli började jag faktiskt också känna att det var kul att springa. Jag fick lite endorfiner av att tänka på att detta hade varit otänkbart tidigare.

Skönt i naturen

Över vintern har Anna tagit paus från löpningen och i stället tränat på gym, men i slutet av mars började hon springa igen. I år planerar hon att springa Vårruset och Tjejmilen.

- Löpning är så bra för man kan göra det när som helst och var som helst. Och det är skönt att komma ut i naturen, jag njuter av alla dofter och fåglarnas kvittrande.