EXPRESSEN.SE

Så enkelt slipper du din fotknöl

En halv miljon svenskar lider av fotsjukdomen hallux valgus. Att ha på sig skor är en pina och många tvingas till operation.
Men det går att träna bort smärtan.
- Med enkla rörelser kan alla bli bättre, säger Irini Mouratidou-Kontorini, föreståndare för Axelsons fotvårds-skola.
Hälften av alla svenska kvinnor över 60 har hallux valgus, snedställd stortå som värker när man har skor på fötterna. - Det är jättevanligt och riktigt besvärligt. 90 procent av dem som drabbas är kvinnor, säger Sylvia Resch, områdeschef på Malmö universitetssjukhus och fotkirurg med hallux valgus som specialitet.

Tvinga upp stortån

Runt 10 procent har så allvarliga problem att de opereras. - Men det är inte nödvändigt. Det går att träna bort smärtan, säger Irini Mouratidou-Kontorini. Man kan aldrig bli kvitt knölen på tån, men det går att träna upp rörligheten och tvinga upp stortån igen. Skådespelaren Kim Anderzon, 62, har haft problem med hallux valgus i 20 år. För ett år sedan fick hon tipset att börja träna fötterna. Och det har gett resultat.

Vill inte operera

- Jag har inte haft ont på hela sommaren. Jag spretar, flexar och vinklar på tårna. Man kommer långt med träning, säger hon. Hon vill absolut inte operera sig. - Man karvar ju i skelettet. Det är kanske sista utvägen, men jag anpassar hellre mina skor och tränar, säger hon.

Här är 5 övningar som hjälper din onda fotknöl

Upprepa alla övningar åtta gånger dagligen. Konservöppnaren: Sätt foten mot en trappkant eller en telefonkatalog, stortån ner, och gå. Balansträning: Stå på ett ben medan du borstar tänderna eller pratar i telefon. Pennfäktning: Greppa en penna mellan tårna och fäkta mot ett stolsben. Gummiband: Sätt ett grovt gummiband mellan stortårna. Dra ut och in långsamt. Skrynkla papper: Greppa med alla tårna runt papperet och gå framåt tills papperet tar slut. Hjälpmedel som kan förbättra besvären.