ANNONS:

Tänker du sluta dricka mjölk nu?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:
STÄNG

Tänker du sluta dricka mjölk nu?

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Så enkelt slipper du din fotknöl

  • Dela
  • Facebook
    XXXX
  • Twitter
    XXXX
  • Mejla
En halv miljon svenskar lider av fotsjukdomen hallux valgus. Att ha på sig skor är en pina och många tvingas till operation.
Men det går att träna bort smärtan.
- Med enkla rörelser kan alla bli bättre, säger Irini Mouratidou-Kontorini, föreståndare för Axelsons fotvårds-skola.
ANNONS:
FAKTA

Ärftligt - eller fel skor

Orsaken: Hallux valgus är latin och betyder "sned stortå".
Orsaken är oviss.
Det kan bero på ärftlighet men också fel skoval eller ett nedsjunket förfotsvalv.
Smärtan kommer när slemsäcken vid leden blir inflammerad på grund av trycket från skor.

Hjälpmedel: Några hjälpmedel för att hjälpa foten och den sneda tån är till exempel tåskiljare, finns både i skumgummi och silikon.
De kan även skräddarsys i silikon.
Stepon är inlägg för högklackade skor och pelotter är inlägg med stöd för det främre fotvalvet.

Fler tips för att slippa ha ont:

Använd breda, runda skor - inte smala och högklackat.
Mjukt material eller skinn.
Inga sömmar över det onda.
Köp styva skor - sulan ska inte böja sig framtill.
Köp ortopediska inlägg så att foten får stöd och hjälp.
Gör fotgymnastik för att stabilisera främre fotvalvet.
Räta upp tån med hjälp av ett nattband - finns på Apoteket.

Läs mer
Hälften av alla svenska kvinnor över 60 har hallux valgus, snedställd stortå som värker när man har skor på fötterna. - Det är jättevanligt och riktigt besvärligt. 90 procent av dem som drabbas är kvinnor, säger Sylvia Resch, områdeschef på Malmö universitetssjukhus och fotkirurg med hallux valgus som specialitet.

Tvinga upp stortån

Runt 10 procent har så allvarliga problem att de opereras. - Men det är inte nödvändigt. Det går att träna bort smärtan, säger Irini Mouratidou-Kontorini. Man kan aldrig bli kvitt knölen på tån, men det går att träna upp rörligheten och tvinga upp stortån igen. Skådespelaren Kim Anderzon, 62, har haft problem med hallux valgus i 20 år. För ett år sedan fick hon tipset att börja träna fötterna. Och det har gett resultat.

Vill inte operera

- Jag har inte haft ont på hela sommaren. Jag spretar, flexar och vinklar på tårna. Man kommer långt med träning, säger hon. Hon vill absolut inte operera sig. - Man karvar ju i skelettet. Det är kanske sista utvägen, men jag anpassar hellre mina skor och tränar, säger hon.

Här är 5 övningar som hjälper din onda fotknöl

Upprepa alla övningar åtta gånger dagligen. Konservöppnaren: Sätt foten mot en trappkant eller en telefonkatalog, stortån ner, och gå. Balansträning: Stå på ett ben medan du borstar tänderna eller pratar i telefon. Pennfäktning: Greppa en penna mellan tårna och fäkta mot ett stolsben. Gummiband: Sätt ett grovt gummiband mellan stortårna. Dra ut och in långsamt. Skrynkla papper: Greppa med alla tårna runt papperet och gå framåt tills papperet tar slut. Hjälpmedel som kan förbättra besvären.
  • Dela
  • Facebook
    XXXX
  • Twitter
    XXXX
  • Mejla
Du kanske ocksÅ gillar
Relaterade artiklar
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
SENASTE NYTT HÄLSOLIV
ANNONS:
Visa fler

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: