ANNONS:

Står du upp och jobbar ibland?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:
STÄNG

Står du upp och jobbar ibland?

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Bregott eller Lätt&Lagom? Vilket är det smartaste valet? Foto: Johanna BerglundBregott eller Lätt&Lagom? Vilket är det smartaste valet? Foto: Johanna Berglund

Rätt fett för din hälsa

  • Dela
  • Facebook
    XXXX
  • Twitter
    XXXX
  • Mejla
Smör, olja eller margarin. Har du svårt att välja matfett eller avgöra vilket som är nyttigast? I vår fettskola får du svar på vilket fett som passar till vad och vad matfetterna egentligen innehåller.
ANNONS:
FAKTA

Naturligt fett


Det finns tre olika sorters naturligt fett: Mättat, enkel–omättat och
fleromättat. Skillnaden mellan dem är sättet som fettsyrorna är uppbyggda på.

• Mättat fett. Finns främst i mejeriprodukter som smör, ost och mjölk, i kött och kokos- och
palmolja.
• Enkelomättat fett. Finns främst i olivolja, rapsolja, nötter och mandel,
avokado.
• Fleromättat fett. Finns främst i fet fisk som lax, makrill och sill, i raps-, solros- och majsolja, sesamfrö, linfrö och valnötter.

Omega-3 och omega-6


De viktigaste fleromättade fetterna är omega-3 och omega-6. De är essentiella fettsyror, det innebär att de är livsnödvändiga eftersom de har viktiga funktioner i kroppen. Men kroppen kan inte tillverka dessa fettsyror utan de måste tillföras via kosten.
Omega-3 finns främst i fet fisk, rapsolja och valnötter


Transfett och härdat fett


Omega-6 finns främst i lätt- och bordsmargariner och vegetabiliska oljor. Transfett finns naturligt i smör, grädde, ost och fett kött från kor och lamm.
Ungefär hälften av det vi får i oss kommer från dessa produkter och hälften är industriellt tillverkat. Det bildas genom att flytande växtoljor härdas för att göra fettet hårdare och öka hållbarheten. Under den kemiska processen omvandlas det omättade fettet till mättat, men ibland avbryts processen innan allt är omvandlat och då bildas transfettsyror.
Enligt studier är industriellt transfett det fett som mest ökar risken för
hjärt-kärlsjukdom. Mängden industriellt framställt transfett har sjunkit
kraftigt de senaste åren.
Om det står härdat eller delvis härdat fett i innehållsförteckningen så kan det innebära att produkten innehåller transfett.

Läs mer
Sedan tre decennier har du uppmanats att undvika mättat fett om du vill hålla dig frisk. Margarin har ansetts vara det enda rätta på mackan, oljorna har hyllats och du har fått lära dig att fleromättat fett är det bästa. På senare tid har andra åsikter börjat dyka upp i fettdebatten. Forskare, läkare och näringsfysiologer menar att du absolut kan äta mättat fett utan att riskera din hälsa och att ett för stort intag av margarin och det fleromättade fettet omega-6 inte är bra.

Uteslut inte någon typ av fett

- Det är bättre att öka andelen omega-3 i stället för att dra ner på omega-6, säger Anki Sundin, näringsfysiolog och nutritionist.
- Det är varken eftersträvansvärt eller ens möjligt att utesluta någon typ av fett. Fett finns som en del i många bra livsmedel, som nötter till exempel. De är energirika på grund av sitt fettinnehåll men har också bra kostfiber och antioxidanter.

Variera kosten

Anki Sundin anser att så länge du får i dig tillräckligt av det fleromättade fettet så behöver du inte oroa dig för den övriga fettfördelningen, speciellt inte om du har en varierad kost. Hon anser också att den exakta fördelningen mellan olika fettsyror i våra livsmedel spelar mindre roll. Nästan alla feta livsmedel innehåller mättat, enkelomättat och fleromättat fett så med en varierad kost du får alltid i dig lite av allt.
- Välj helt enkelt ett smör, margarin eller en olja som du tycker smakar gott och som funkar till det du ska äta. Något som du kan tänka på är att lättmargarin inte går att steka i och du ska se upp när du steker i olja så att du inte bränner maten.

Välj bort margarin

Men vill du satsa på att äta mat som är så oraffinerad och miljövänlig som möjligt bör du välja bort margarin, menar Anki Sundin. I margarin finns nämligen en hel del tillsatser, det är nödvändigt för att det ska hålla ihop. Fettet i margarin är också bearbetat hårdare än i smör. Smör, olja, kokosfett eller en matfettsblandning är bättre alternativ om du vill äta naturligt och miljövänligt.
  • Dela
  • Facebook
    XXXX
  • Twitter
    XXXX
  • Mejla
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Du kanske ocksÅ gillar
Relaterade artiklar
SENASTE NYTT HÄLSOLIV
ANNONS:
Visa fler

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: