EXPRESSEN.SE

10 vetenskapliga sätt att snabbt stressa ner

Högt blodtryck, huvudvärk, depression och sömnstörningar – stress har en hel del negativa effekter på kroppen. Men nu finns det forskning som visar vad som hjälper oss att stressa ner och återta kontrollen över vår hälsa.

Hälsoliv>PSYKOLOGI>Stress
Publicerad 3 mar 2016 14.04
Foto: Manuel Faba
1 av 11

1. Risker med för mycket stress

Snabbare hjärtslag, kväljningar och svettningar. När vi känner hos stressade tar det sig uttryck på många olika sätt. Och den där stressade känslan kan uppstå när som helst, som vid konflikter på jobbet, ett svårlöst livspussel eller en instabil ekonomi.

När vi är stressade ökar mängden av stresshormonet kortisol, andningen blir tung och kräver mer syre, blodkärlen drar ihop sig och hjärtfrekvensen stiger. Men stress kan också leda till mer kroniska tillstånd, som högt blodtryck, huvudvärk och mentala problem som depression eller ångest. Dessutom kan den förvärra åkommor man redan lider av, som astma, irritabel tarm (IBS) och sömnstörningar.

Men frukta inte – du kan ta makten över stressen. Precis som att vi lätt hamnar i ett stressat läge kan vi snabbt bli avslappnade med lugn andning och lägre blodtryck, rapporterar amerikanska National Institutes of Health (NIH). Här listar vi tio vetenskapliga sätt att hålla din stressnivå under kontroll, med inspiration av The Huffington Post.

LÄS OCKSÅ: Högt blodtryck? Allt du behöver veta

LÄS OCKSÅ: Högt blodtryck - 12 sätt att sänka det

1 av 11